top of page

地域が自ら創る防災VRコンテンツ ― 私たちの想いと現場での実践

なぜ『自分たちで作る防災』が必要なのか?

  • 高価で最新の防災コンテンツは、一度は注目を浴びるものの「アトラクション」で終わることが多く、関心は薄れ、再び体験されることは稀です。

  • では、税金や公的予算で制作されたVRが、本当に地域のために活かされるのでしょうか?それは「公助」の形だけで終わるリスクが高いと弊社では考えています。

  • 一方で地域の人たち、特に若い世代が、自らの手で防災VRを作ることで“愛着”と“責任感”が生まれ、自然と地域の全世代との交流となり、その結果「皆で創造する行動変容」に結びついていきます。 それは本当の意味での「自助・共助」であり、皆でつみ重ねて創って行くことで、古くなることが無い地域に根ざす防災教育となります。

ree

実例で見る「自ら創る」取り組み

愛媛大学との共同研究

愛媛大学 森脇教授との連携により、西予市で地域住民や児童とともに津波体験避難VRを制作中。 大学生、また西予市の中学生たちへのコンテンツ制作を指導しつつ、VRを通じた避難意識の変化や行動定着をデータ化し、教育効果を明確化しています。


龍野北高校との共創プログラム

高校生が地域の災害史や地形を調査し、CGや360度撮影でVR制作。完成後は地域住民との体験共有を行い、防災対話のきっかけとしています。 ▷兵庫県立龍野北高校での取り組みは、こちらをご覧ください。


正常性バイアス克服へのVR活用

「自分だけは大丈夫」と避難を先延ばししてしまう心理的な判断ミス――正常性バイアスや楽観バイアス。

VR体験により感情・記憶と結びつき、“知っている”から“行動できる”へ変化する教育効果を重視しています。 ▷正常化バイアスへの対策については、こちらをご覧ください。


私たちが果たす役割

株式会社白獅子は、単なるコンテンツ制作・提供企業ではありません。

  • 京都大学・岡山大学・愛媛大学など複数の研究機関での共同開発、研究、技術指導等の経験を通じ、教育心理と地域性に基づく設計力を有しています。

  • 高価な制作環境ではなくても、既存CG素材と地域情報の組み合わせで、地域に即したVR教材を短時間で共同制作することが可能です。

  • 制作会社でありながら、「作り手を育てる」伴走者として、地域防災に最適な形を提案しています。


提案の構成

  1. 体験するから気づく ― VRで意識と行動変容を促す教育

  2. 創るから定着する ― 地域主体の制作プロセスが思い入れと継続力を生む

  3. 支える・導く存在 ― 大学・制作会社の強みを活かした共創体制

  4. 展望 ― 地域間モデルの標準化、教育カリキュラムへの組み込み、国際展開へ


EN Community-Created Disaster Preparedness VR Content — Our Vision and Field Practices Why “Disaster Preparedness Made by the Community” Is Essential

High-cost, state-of-the-art disaster preparedness content often attracts attention at first, but too frequently remains nothing more than an “attraction.” Interest fades quickly, and repeat engagement is rare.

So, can VR created with tax money or public funds truly serve the community? We believe there is a high risk it ends up as nothing more than a form of “public assistance.”

By contrast, when community members—especially younger generations—create disaster preparedness VR themselves, it fosters affection and responsibility, naturally bringing all generations together. This collaborative process leads to “co-created behavioral change.”In the truest sense, this is “self-help” and “mutual help.” Through continuous, collective creation, it becomes disaster education rooted in the community that never grows obsolete.

Real-World Examples of “Creating Together”

Joint Research with Ehime University

In collaboration with Professor Moriwaki at Ehime University, we are producing tsunami evacuation VR with residents and children in Seiyo City.We guide university and junior high school students in Seiyo through content creation, while collecting data on changes in evacuation awareness and behavioral retention via VR, thereby clarifying the educational impact.


Co-Creation Program with Tatsuno Kita High School

High school students research the region’s disaster history and geography, then use CG and 360° filming to produce VR content. Once completed, they share it with local residents, sparking disaster preparedness discussions.


Using VR to Overcome Normalcy Bias

The tendency to delay evacuation due to the belief “It won’t happen to me”—known as normalcy bias or optimism bias—can be deadly.Through VR, we connect emotions and memory, transforming “knowing” into “being able to act,” and prioritize this educational effect.


Our Role

Snowlion Inc. is not merely a content production and delivery company.

With experience in joint development, research, and technical instruction with multiple institutions—including Kyoto University, Okayama University, and Ehime University—we possess the design capabilities grounded in educational psychology and regional characteristics.

Even without high-end production environments, we can combine existing CG assets with local information to collaboratively produce region-specific VR learning materials in a short period.

As a production company, we act as a partner that cultivates creators, offering optimal formats for community disaster preparedness.


Proposal Framework

  • Awareness through Experience — VR that fosters shifts in mindset and behavior

  • Retention through Creation — A community-led production process that builds commitment and sustainability

  • Guidance and Support — Leveraging the strengths of universities and production companies to build a co-creation framework

  • Future Outlook — Standardizing the model between communities, integrating it into educational curricula, and expanding internationally


Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page