top of page

VRで地域防災を次のステージへ、愛媛大学・森脇亮教授と白獅子、共同研究を開始。

株式会社白獅子は愛媛大学 大学院理工学研究科・地域レジリエンス学環 教授であり、防災情報研究センター長を務める森脇亮教授とVR技術を用いた地域防災教育に関する共同研究」研究契約を締結いたしました。 森脇亮教授の防災教育研究と西予市での実績

専門と研究手法

森脇教授は、水工学・都市気象・社会基盤といった工学的知見を用いて、災害対応と事前復興に関する地域防災研究を推進し、水文解析技術を用いた洪水・津波などの自然災害の可視化や、都市の避難行動を支える防災教育のシステム構築に取り組んでいます。 https://researchers.office.ehime-u.ac.jp/html/100000722_ja.html?utm_source=chatgpt.com

西予市との連携と成果

  • 西予市立三瓶小学校では、森脇研究室の学生を交えた「津波避難体験VR(バーチャルみかめ)」を導入。 児童が津波をVRで体験し、避難手順を学んでいます。 https://www.cee.ehime-u.ac.jp/~mizukan/event/event-22/0622mikamews.html

  • 防災推進国民大会ぼうさいこくたい2024では、西予市のモデルとして「津波避難体験VRを通じた地域防災力強化」が発表されました。

  • 住民や中高生が地域を越えて活用する取り組みが評価されており、自治体・大学・企業による協働モデルとして注目されています。 https://bosai-kokutai.jp/2024/p017/?utm_source=chatgpt.com8

  • 加えて、森脇教授は西予市における防災アドバイザーとして、地域の“事前復興計画”作成にも貢献されています。


白獅子の参画と今後の進め方

1. 共同研究の目的

  • 防災VRの教育効果向上:児童や地域住民の方が、よりビジュアライズされたVRコンテンツを用いた体験を通じて、避難行動の定着と心理的備えを更に深める。

  • 学習デザインの最適化:森脇教授の学理(内省、省察、振り返り)と連携し、「体験 → 解説 → 実践」の教育サイクルを高度化。

2. 現地フィールドワークとデータに基づく効果測定

  • 西予市や三瓶地区での共催模擬訓練を実施予定。 体験を共有し、その行動変容を定量調査可能なシステムを提供。

3. モデルの全国展開

  • 成果をもとに他地域への適用モデルを策定。関連自治体や研究機関との連携を視野に、教育VR教材としての共通仕様・導入マニュアルを整備。


技術と地域がつながる防災

この共同研究では、VR技術の教育的価値を科学的根拠に基づいて確立することを目指します。 また森脇教授の地域ネットワークと防災知見から、地域に根ざしたリアルな防災VR教材の設計を進めます。

私たちはこれまでも、自治体・大学・医療と連携し、体験型XRによる意識変革(意識の変化→行動変容→習慣化)を追求してきました。 今回の愛媛大学・森脇教授とのパートナーシップを通じて、防災教育における持続可能、実践的な学びを実現します。

教育的アプローチとしてのVRを、次の段階へ

今回の共同研究は、単なるVR技術の提供にとどまるものではなく、災害体験VRを通じて「行動変容」や「防災意識の定着」を図るうえで、教育的手法としての精緻化が不可欠であると考えています。

これまで、現場主導で培ってきた制作経験や運用ノウハウに加えて、愛媛大学 森脇教授とその研究室の蓄積された知見をお借りしながら、「体験」と「教育」をより有機的に接続するための研究を推進してまいります。


具体的には、現在私たちが提供している「災害体験VR」をより進化させることを目的に、以下のような視点を含め、共同開発に取り組みます。

  • 災害リスクに対する心理的・身体的な気づきをどうVRの技術で、どう引き出すか。

  • 体験後に「自分事」として災害を捉え、家庭や地域での行動につなげる教育システムのアップデート。

  • 体験者の特性に応じた学習コンテンツとナビゲーションの最適化。

私たち白獅子は、教育心理や地域特性への理解を深化させ、VRを単なる映像体験から「学びの装置」へと昇華させることを目指しています。

そのためにも、森脇研究室との協働は、技術開発にとどまらない『新たな防災教育の創出』という挑戦として取り組みます。


今後、教育現場、自治体、防災機関、そして報道関係者の皆様とも更に連携しながら、より地域に根ざした防災教育の未来を共に描いていけることを願っています。 現在、私たちが直面する災害の脅威は、特定の地域や業種に限られた問題ではなく、社会全体が共通して抱える課題です。

企業、研究機関、自治体、それぞれが持つ知見と技術を持ち寄り、競合ではなく「協働」によって未来を守る姿勢が、いま強く求められています。

企業にとって売上や利益の確保は確かに重要です。

しかし同時に、その持続的な存在意義とは、社会にどのような価値を還元できるかという問いへの答えでもあり、私たちが果たすべき役目は、防災製品や教育手法の提供のみにとどまらず、「自助・共助」という文化を地域に根づかせることです。

これら一連の開発や共同研究は、一人でも多くの方へ擬似体験による防災教育を届け、地域に生きるすべての人のいのちと暮らしを守るための、大きな社会的責任であると私たちは考えています。 EN Taking Regional Disaster Prevention to the Next Stage with VR - Ehime University Professor Ryo Moriwaki and Snowlion.Inc Begin Joint Research Snowlion.Inc has signed a joint research agreement with Professor Ryo Moriwaki of Ehime University's Graduate School of Science and Engineering and School of Regional Resilience Studies, who also serves as Director of the Center for Disaster Management Information Research.

Professor Ryo Moriwaki's Disaster Prevention Education Research and Achievements in Seiyo City

Expertise and Research Methods Professor Moriwaki promotes regional disaster prevention research on disaster response and pre-disaster recovery using engineering knowledge in hydraulic engineering, urban meteorology, and social infrastructure. He works on visualizing natural disasters such as floods and tsunamis using hydrological analysis technology, and building disaster prevention education systems that support urban evacuation behavior.

Collaboration and Results with Seiyo City

  • Seiyo City's Mikame Elementary School has introduced "Tsunami Evacuation Experience VR (Virtual Mikame)" with students from Professor Moriwaki's laboratory. Children experience tsunamis through VR and learn evacuation procedures.

  • At the National Conference for Disaster Risk Reduction 2024, Seiyo City's model "Strengthening Regional Disaster Prevention Capabilities through Tsunami Evacuation Experience VR" was presented.

  • The initiative for residents and junior/senior high school students to utilize the system across regions has been highly evaluated and is attracting attention as a collaborative model between local governments, universities, and companies.

  • Additionally, Professor Moriwaki serves as a disaster prevention advisor for Seiyo City, contributing to the creation of regional "pre-disaster recovery plans."

Snowlion.Inc's Participation and Future Approach

1. Purpose of Joint Research

  • Improving educational effectiveness of disaster prevention VR: Enabling children and local residents to deepen their evacuation behavior formation and psychological preparedness through experiences using more visualized VR content.

  • Optimizing learning design: Collaborating with Professor Moriwaki's academic theory (introspection, reflection, review) to advance the educational cycle of "experience → explanation → practice."

2. On-site Fieldwork and Data-based Effectiveness Measurement

  • Planning to conduct co-hosted mock drills in Seiyo City and the Mikame area. Providing a system that enables sharing experiences and quantitatively surveying behavioral changes.

3. Nationwide Model Deployment

  • Developing application models for other regions based on results. Establishing common specifications and implementation manuals for educational VR materials, with a view to collaborating with related local governments and research institutions.

Disaster Prevention Connecting Technology and Communities This joint research aims to establish the educational value of VR technology based on scientific evidence. We will also advance the design of realistic disaster prevention VR materials rooted in local communities, drawing from Professor Moriwaki's regional networks and disaster prevention expertise.

We have previously pursued consciousness transformation through experiential XR (consciousness change → behavioral change → habituation) in collaboration with local governments, universities, and medical institutions. Through this partnership with Ehime University's Professor Moriwaki, we will realize sustainable and practical learning in disaster prevention education.

Taking VR as an Educational Approach to the Next Stage This joint research does not merely involve providing VR technology. We believe that refining educational methods is essential for achieving "behavioral change" and "establishing disaster prevention awareness" through disaster experience VR.

In addition to our field-driven production experience and operational know-how cultivated thus far, we will advance research to more organically connect "experience" and "education" by leveraging the accumulated knowledge of Ehime University's Professor Moriwaki and his laboratory.

Specifically, we will engage in joint development with the following perspectives to further evolve our currently provided "disaster experience VR":

  • How to draw out psychological and physical awareness of disaster risks using VR technology

  • Updating educational systems that help experiencers perceive disasters as "personal matters" and connect them to actions at home and in the community

  • Optimizing learning content and navigation according to experiencer characteristics

We at Snowlion.Inc aim to deepen our understanding of educational psychology and regional characteristics, elevating VR from mere visual experience to a "learning device." Therefore, our collaboration with Professor Moriwaki's laboratory represents a challenge of "creating new disaster prevention education" that goes beyond technology development.

We hope to continue working with educational institutions, local governments, disaster prevention agencies, and media professionals to collectively envision the future of disaster prevention education more deeply rooted in communities.

The disaster threats we currently face are not problems limited to specific regions or industries, but challenges that society as a whole shares. There is now a strong demand for a stance of protecting the future through "collaboration" rather than competition, bringing together the knowledge and technology held by companies, research institutions, and local governments.

Securing sales and profits is certainly important for companies. However, at the same time, the sustainable significance of existence is also an answer to the question of what value can be returned to society. Our role is not limited to providing disaster prevention products and educational methods, but to establish a culture of "self-help and mutual assistance" in communities.

We believe that this series of developments and joint research represents a significant social responsibility to deliver disaster prevention education through simulated experiences to as many people as possible and protect the lives and livelihoods of all people living in communities.

 
 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page