Meta Questアイデアピッチ優秀賞受賞ーメディア掲載のご報告
- 広報SC

- 15 分前
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この度、株式会社白獅子はMeta社の「Meta Questアイデアピッチ」にて、優秀賞を受賞いたしました。 運営・審査に関わられた皆さま、そして日頃より応援してくださる関係者の皆さまに心より御礼申し上げます。 受賞概要や当日の内容は当社レポートにも整理しております。
あわせて、Mogura VRの連載企画では、Meta Questをめぐる活用ポテンシャルが継続的に特集されており、教育・研究・社会課題解決の分野でのXR実装が注目されています。
今回の受賞を励みに、当社も「実装に耐える教育用VR」の深化を進めてまいります。
受賞テーマ:若者が“つくって広げる”防災教育VRのエコシステム
今回の提案の要点は、「誰が伝えるか?」です。 大学・高校の学生が、地域の地形・歴史・ハザード情報を学びながら自らVR教材を制作し、学校と地域を横断して啓発を展開する――その制作プロセス自体を学習効果のエンジンに据えました。
制作後は、授業・地域イベント・自治体の防災研修へと再利用し、意識→行動→習慣化の循環を設計します。受賞のご報告詳細は当社の記事をご参照ください。
▷ Meta Questアイディアピッチ 優秀賞受賞のご報告と今後の展開
連携と実装:研究で裏づけ、現場で確かめる
大学・研究機関との共創:京都大学防災研究所、岡山大学、愛媛大学、東京大学生産技術研究所(RC-77 / 目黒・沼田研究室)と連携し、行動科学・教育心理・災害シミュレーションの知見を教材に反映。
行政・地域との社会実装:自治体・消防・学校・日本赤十字社などでの導入・共同検証を通じ、VR酔い低減や運用容易性を高水準で両立。
制作からデータ化まで:体験ログに基づく効果測定と改善ループを組み込み、イベント型で終わらない“続く教材化”を推進。
今後の展開
“制作が学び”になるカリキュラム化高校・大学での制作主導型シラバス(調査→企画→撮影/3DCG→検証→公開)を標準パッケージ化。地域差に合わせた地形・歴史テンプレートと学習到達目標を整備します。
行動データ×カスタム教材避難意思決定や視線・経路選択などの行動ログを授業振り返りに統合。学校版・自治体版・企業研修版の指標セットを提供し、再現性のある効果検証を実現します。
国際展開と多言語化多文化・多言語環境に向けて、英語UI/字幕と地域ハザード差分に対応。デジタルツイン連携の研究(将来的なリアルタイム提示)も共同で前進させます。
コラボレーションの募集
学校・研究機関の皆さまへ:授業内PoCから科研費・共同研究まで、シラバス設計〜実装〜評価を一貫伴走します。
自治体・公共機関の皆さまへ:地域データを活かした常設/移動展示や研修カリキュラムの内製化をご支援します。
企業・団体の皆さまへ:BCP訓練・労働安全・医療/感染対策等のドメインに合わせたカスタムVRを共同開発します。
小さな着手から、確実に“続く仕組み”を共創いたしましょう。
▷ お問い合わせ・ご相談は当社サイトよりお気軽にお寄せください。 EN Title: Excellence Award at Meta Quest Idea Pitch — Media Coverage Announcement We are pleased to announce that Snowlion.Inc has received the Excellence Award at the Meta Quest Idea Pitch. We would like to express our sincere gratitude to everyone involved in the organization and judging, as well as to all our supporters who have been encouraging us.
Details of the award and the event are also available in our company report.
Additionally, Mogura VR's ongoing series continues to feature the potential applications of Meta Quest, with particular attention to XR implementation in the fields of education, research, and social issue resolution. Encouraged by this award, we will continue to advance our "implementation-ready educational VR."
Award Theme: Youth-Driven Disaster Prevention Education VR Ecosystem — "Create and Spread"
The key point of this proposal is "Who delivers the message?"
University and high school students learn about local topography, history, and hazard information while creating VR educational materials themselves, then deploy awareness campaigns across schools and communities—making the creation process itself an engine for learning effectiveness.
After creation, materials are reused for classes, community events, and local government disaster prevention training, designing a cycle of awareness → behavior → habit formation.
For detailed information about the award, please refer to our article: ▷ Meta Quest Idea Pitch Excellence Award Announcement and Future Development
Collaboration and Implementation: Research-Based, Field-Tested
Co-creation with Universities and Research Institutions: Collaborating with Kyoto University Disaster Prevention Research Institute, Okayama University, Ehime University, and the University of Tokyo Institute of Industrial Science (RC-77 / Meguro-Numata Laboratory) to incorporate insights from behavioral science, educational psychology, and disaster simulation into educational materials.
Social Implementation with Government and Communities: Through adoption and joint verification with local governments, fire departments, schools, and the Japanese Red Cross, we have achieved a high-level balance of VR sickness reduction and operational ease.
From Creation to Data: Incorporating effectiveness measurement and improvement loops based on experience logs, promoting "sustainable educational materials" that don't end with one-time events.
Future Development
Curricularization Where "Creation is Learning" Standardizing production-led syllabi for high schools and universities (research → planning → filming/3DCG → verification → publication). We will develop topography/history templates adapted to regional differences and learning achievement goals.
Behavioral Data × Custom Educational Materials Integrating behavioral logs such as evacuation decision-making, gaze, and route selection into class reviews. Providing indicator sets for school, local government, and corporate training versions to achieve reproducible effectiveness verification.
International Expansion and Multilingualization Supporting English UI/subtitles and regional hazard variations for multicultural and multilingual environments. Advancing collaborative research on digital twin integration (future real-time presentation).
Call for Collaboration
For Schools and Research Institutions: We provide consistent support from syllabus design to implementation and evaluation, from in-class PoC to KAKENHI grants and joint research.
For Local Governments and Public Institutions: We support in-house development of permanent/mobile exhibitions and training curricula utilizing regional data.
For Companies and Organizations: We co-develop custom VR tailored to domains such as BCP training, occupational safety, and medical/infection control.
Let's co-create sustainable systems starting from small initiatives.




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