同志社大学法学部での授業にて「負の遺産と政治」と災害体験VR
- 広報SC

- 2 日前
- 読了時間: 9分
先日、同志社大学法学部にて、「負の遺産と政治」をテーマに、戦争や疾病、差別、災害といった「負の遺産」をどのように受け止め伝えていくのかを考える授業が行われました。 その中で、今回も当社の「災害体験VR」をご活用いただき、学生のみなさんと共に議論する時間を持つことができました。
前回の授業では、「記憶の継承と公平性」をテーマに、災害VRを通じて歴史の記録と主観の関係について考えるきっかけづくりを行いました。 今回はそこから一歩進めて、「負の遺産」をめぐる政治や社会のあり方を、どのように「伝え」「議論するか」という視点での活用となりました。

「集客ツール」から「議論の土台」へ
当社の災害体験VRは、これまで主に以下のような形でご活用いただいます。
まだ家庭にはあまり普及していないVRだからこそ、「おもしろそう」「ちょっと体験してみたい」という入り口をつくり、防災イベントや展示会への集客のきっかけにする。
防災展示の導線の「一番最初」に災害疑似体験を置くことで、その後のパネル展示や座学が「退屈な説明」ではなく、「さっき自分が体験した場面の背景」を理解する時間に変わり、集中して話を聞けるようになる。
このような使い方は、「行動変容→習慣化」という当社のコンテンツ設計の軸ともつながっており、防災意識の少ない方が、自分事として災害対策に踏み出すきっかけづくりとして評価いただいています。
一方で、今回は少し違う角度から、災害体験VRを位置づけました。
できるだけ主観を差し引いた「共通の経験」をつくる
今回の授業では、「実際にその場で何が起きているのか」「どのような被害が発生しうるのか」といった事実や現象を、できるだけ個人の思想・感情が前面に出ない形で提示することを意識した議論の場での使用となりました。
特定の解釈や価値判断を押しつけるナレーションは最小限に抑える
起きている現象や被害の広がりを、時間軸と空間軸に沿って淡々と見せる
「誰が正しいか」ではなく、「何が起きたか/起きうるか」を共有する
こうして一度、学生全員が「同じ現象」を体験したうえで議論に入ることで、
自分はどこに目が向いたのか
何を恐ろしく感じ、何を「仕方がない」と受け止めたのか
なぜ同じ体験をしても、感じ方や判断が分かれるのか
といった「自分の思考そのものを考える」ことが、よりしやすくなると私たちは考えています。
目の前で発生している現象は同じでも、その受け止め方は人によって大きく異なります。だからこそ、まずは共通の体験を通じて「事実の土台」を揃え、そのうえで多様な解釈や価値観を言葉にしていく——そのプロセスを支える道具として、今回は災害体験VRが用いられました。
災害は「特定の専門分野」だけの話ではない
災害は、防災担当者や一部の専門家だけが向き合えばよい問題ではなく、社会を形づくるすべての人・組織・生き物・モノに影響を与える出来事です。
そのため当社では、自治体・教育機関・警察・消防・企業など、さまざまな分野と連携しながら、枠組みを越えたコミュニケーションのきっかけとして災害VRを活用していただくことを目指しています。
単なる「災害対策コンテンツ」にとどまらず、例えば次のような分野でも役立つ可能性があると考えています。
法学・政治学
過去の政策決定や責任の所在、公平性を議論する際の共通基盤として。
社会学・倫理学
災害時における、さまざまな社会問題などの課題を「現場の状況」と結びつけて考える教材として。
都市計画・まちづくり
ハザードマップや各種統計だけでは見えにくい「空間的な危険」や「逃げ場のなさ」を、住民と共有しながら対話するツールとして。
企業のリスクマネジメント・BCP
座学、パネルやスライド説明だけでは伝わりにくい現場の混乱や判断の難しさを、経営層・現場・地域で共有するためのシミュレーションとして。
教育現場でのシチズンシップ教育
「自助・共助・公助」をめぐる役割分担や、行政と市民、企業の関係性を考えるきっかけとして。
今回の同志社大学での授業は、こうした「分野横断的な活用」の可能性を改めて実感する機会となりました。
クリスマスツリーが照らす、今出川キャンパスの冬
授業が行われた同志社大学今出川キャンパスでは、ちょうどクリスマスシーズンにあたり、西門から入ってすぐのサンクタスコートにそびえる大きなクリスマスツリーがライトアップされていました。
このツリーは、同志社大学創立125周年を記念して、2000年に今出川キャンパスのヒマラヤスギを飾り付けたことから始まったイルミネーションが起源とされています。
参照;京都ガイド

現在は、高さ20メートルを超えるヒマラヤスギにおよそ1万数千個の電球が灯り、彰栄館や礼拝堂など歴史ある建物とともに、京都の冬の風物詩として親しまれています。
当日は、授業を終えてキャンパスを歩く学生のみなさんの頭上で、静かに光るツリーが印象的でした。
「負の遺産」という重いテーマを扱いながらも、その学びの場をあたたかく照らす灯りのように感じられました。
災害は、一つの学問分野や一部の専門職だけが向き合うものではなく、社会を形づくるすべての人が関わるテーマです。
だからこそ、異なる立場や専門性をもつ人たちが、共通の体験を起点に議論し合える「場」と「ツール」が必要だと考えています。
今回、災害体験VRをご活用いただいたことに、心より感謝申し上げます。
当社としても、今後もさまざまな分野の皆様と連携しながら、災害体験VRが「対策」としてだけでなく、「対話」と「学び」のきっかけとなるような取り組みを模索し続けてまいります。 ▷ お問い合わせはこちらから。 EN Title
Class on “Negative Heritage and Politics” at Doshisha University Faculty of Law, with Disaster Experience VR Recently, at the Faculty of Law of Doshisha University, a class was held under the theme of “Negative Heritage and Politics,” exploring how we perceive and pass on “negative heritage” such as war, disease, discrimination, and disasters.
In this course, our “Disaster Experience VR” was once again used as a tool, and we had the opportunity to engage in discussion together with the students.
In the previous class, the theme was “The Inheritance of Memory and Fairness,” where Disaster VR served as a starting point for thinking about the relationship between historical records and subjective viewpoints.This time, we took it one step further and used VR from the perspective of how to “communicate” and “debate” the political and social dimensions surrounding negative heritage.
From “Attraction Tool” to “Foundation for Discussion”
Up to now, our Disaster Experience VR has mainly been used in the following ways:
Because VR is still not widely available in ordinary households, it creates an accessible entry point—“That looks interesting,” “I’d like to try it”—which helps attract people to disaster-preparedness events and exhibitions.
By placing the disaster simulation experience at the very beginning of the exhibition flow, subsequent panel displays and lectures no longer feel like “boring explanations,” but instead become a time for understanding the background of “what I just experienced,” allowing participants to listen more attentively.
This way of using VR aligns with the core design concept of our content, which is “behavior change → habituation.” It has been positively received as a way to encourage people with little awareness of disaster preparedness to take the first step toward seeing disaster countermeasures as their own personal concern.
In this class, however, Disaster Experience VR was positioned from a slightly different angle.
Creating a “Shared Experience” with Minimal Subjectivity
In this session, VR was used in a discussion setting with a particular emphasis on presenting facts and phenomena—“What is actually happening in that situation?”“What kind of damage can occur?”—in a way that keeps individual beliefs and emotions as much as possible in the background.
Narration that imposes a specific interpretation or value judgment was kept to a minimum.
The unfolding events and expansion of damage were shown in a calm, matter-of-fact manner along temporal and spatial axes.
The focus was on sharing “what happened / what could happen,” rather than “who is right.”
By first allowing all students to experience “the same phenomenon” and then moving into discussion, it becomes easier to reflect on questions such as:
What did I focus on?
What did I find frightening, and what did I accept as “inevitable”?
Why do perceptions and judgments differ, even when we share the same experience?
In this way, VR helps to facilitate “thinking about one’s own thinking.”
Even when the phenomenon unfolding before our eyes is the same, the way it is received can differ greatly from person to person. That is precisely why it is important first to align the “factual foundation” through a shared experience, and then to put diverse interpretations and values into words on top of that.In this class, Disaster Experience VR was used as a tool to support this process.
Disasters Are Not Only for “Specialists” to Deal With
Disasters are not issues that only disaster-management officials or a handful of experts must face. They are events that affect every person, every organization, every living being, and every object that together make up society.
For that reason, our company aims to have Disaster VR serve as a catalyst for communication that crosses conventional boundaries, by collaborating with a wide range of partners such as local governments, educational institutions, police, fire departments, and private companies.
We believe that our content can play a role not only as “disaster countermeasure content,” but also in fields such as the following:
Law and Political ScienceAs a common ground for discussing past policy decisions, responsibility, and fairness.
Sociology and EthicsAs teaching material that links issues such as social inequality or vulnerability during disasters to the actual on-the-ground situation.
Urban Planning and Community DevelopmentAs a tool for dialogue with residents to share “spatial risks” and “lack of escape routes” that are not easily conveyed by hazard maps and statistics alone.
Corporate Risk Management and BCP (Business Continuity Planning)As a simulation that enables management, frontline staff, and the local community to share the confusion and difficulty of decision-making on the ground—something that cannot be fully communicated through lectures, panels, or slide presentations.
Citizenship Education in SchoolsAs a starting point for thinking about the division of roles in “self-help, mutual help, and public help,” and about the relationship between government, citizens, and companies.
The class at Doshisha University offered a valuable opportunity to once again recognize the potential for such cross-disciplinary applications.
A Christmas Tree Illuminating Winter at the Imadegawa Campus
The class took place at Doshisha University’s Imadegawa Campus during the Christmas season. In the Sanctus Court, just inside the west gate, a large Christmas tree was beautifully lit.
This tree traces its origins to illuminations that began in 2000, when a Himalayan cedar on the Imadegawa Campus was decorated to commemorate the 125th anniversary of Doshisha University.Today, more than ten thousand lights adorn the over 20-meter-tall cedar, and together with historic buildings such as Shōeikan and the chapel, it has become a beloved winter tradition in Kyoto.
On the day of the class, the sight of the tree quietly glowing above the students walking across campus after the session left a strong impression on us.Even while dealing with the heavy theme of “negative heritage,” the tree felt like a warm light gently illuminating the place of learning.
Disasters are not challenges to be addressed solely by a single academic field or a limited group of professionals; they are themes
that concern everyone who takes part in shaping society.
That is why we believe it is essential to have “places” and “tools” that allow people with different positions and expertise to engage in dialogue, starting from a shared experience.
We are deeply grateful for the opportunity to use Disaster Experience VR in this class.
Going forward, we will continue to work with partners in many different fields so that Disaster Experience VR can serve not only as a means of “countermeasures,” but also as a trigger for “dialogue” and “learning.”




コメント