top of page

高知「市民とつくる防災フォーラム」での講演・VR展示のご報告――“一人の体験”から始まる行動変容

今回は「市民とつくる防災フォーラム」(総合あんしんセンター)にて講演、VR展示を担当いたしました。


ree

会場では終始多くの方に足を止めていただき、体験の列が途切れないほどの関心をお寄せいただきました。


前半の講演は、被災時の公的支援・資金支援の仕組みに関する内容で、国から自治体へ非常時に平時より格段に多い情報が流れ込み、人員リソースの逼迫により現場へ十分に届かないことがある。平時から情報収集と相談先(専門家・支援窓口)を確保しておく重要性を。 ――という課題が共有されました。


白獅子のVR展示

今回は、会場入口すぐのスペースで、以下の没入型VR体験と解説を実施しました。

  • 土砂災害:初動対応と危険兆候の見え方

  • 住宅街での津波:身近な街区スケールでの浸水・避難判断

  • 地震(耐震対策の比較):耐震改修の有無による室内被害の差

  • コンセント火災:出火メカニズムと初動行動

  • テロップ設計例:注意喚起テロップの“伝わる”作法


一人称視点×高精細3DCGにより、現実感と緊張感を伴う“疑似体験”を設計。

体験者の方を見て来場者がさらに集まる可視的な集客効果も確認でき、体験→学び→実践へつなぐ導線をその場で共有できました。

「本当にリアルで、初めて“自分事”として考えられた。」

「耐震の有無で差がここまで出るなら、家族と話し合う必要がある。」

「コンセント火災の初動が分かった。帰ったら点検する。」

他、多数いただき、行動変容の手がかりが現場で芽生えている手応えを得ました。 白獅子の講演:教育と社会実装を往還させる「自助・共助」の“続く仕組み”

今回のフォーラムでは、VR展示に加え、白獅子の取り組みを「教育」と「社会実装」の両輪として整理し、地域で継続する自助・共助をどう設計するかを中心に発信いたしました。

私たちが重視しているのは、体験を“その場の驚き”で終わらせず、体験→学び→実践へつなぐ導線を現場に実装し、振り返りと改善まで含めた循環を回すことです。


自助・共助は呼びかけだけでは根づきにくく、地域の中で自然に回り続ける“続く仕組み”として設計されて初めて、次の一歩が生まれると考えています。


講演では、次の3点を軸に、研究連携の具体例とともにご紹介しました。

1)「地域を再現する」から「地域が更新する」へ――PLATEAU活用と防災教育の新しい形

兵庫県立龍野北高校にて国土交通省PLATEAU等の地形・都市データを活用し、地域の現実に即した教材を作ることで“自分たちの住む場所のイメージ”をチームで共有し、防災コンテンツ制作指導を行っています。

今回重点を置いていることは、コンテンツを完成品として配布するだけでなく、地域の若い世代が制作プロセスに関わり、地域に住まう全ての世代からの知恵や気づきを足し続けられる形にすることです。

私たちは、VRを「見せる教材」ではなく、地域の対話と更新を生む“共創の装置”として位置づけ、体験→学び→実践へつなぐ導線を地域の中に作り、学びが一過性で終わらない循環を設計します。 ▷ 参考:VR技術で創る、新世代の地域防災 ― 龍野北高校×PLATEAU×Blenderによる実践授業


2)研究の知見を、現場で使える形へ――京都大学防災研究所との連携

災害を正しく理解し、適切な判断につなげるためには、科学的知見に基づいた「再現性」と「過不足のないリアリティ」が欠かせません。 京都大学防災研究所をはじめとする研究機関との連携により、現象の理解を支える表現設計、体験後の振り返り設計まで含めて、教育として成立するVRへ落とし込む工夫を重ねています。

研究の成果が“論文で終わる”のではなく、地域の訓練や教育に実装され、次の改善につながる循環をつくること――それが私たちの役割の一つです。 ▷ 参考:防災研究の最前線で語る、技術と心をつなぐVRの可能性 、京都大学防災研究所での講演報告


3)社会実装の精度を上げる――東京大学生産技術研究所との連携と開発思想

東京大学生産技術研究所での連携事例も含め、危険情報の提示、行動分岐、ログや評価指標など、教育効果を検証・改善できる設計思想についても今回発信いたしました。

「体験→学び→実践へつなぐ導線」を設計し、その結果をもとに改善を重ねる循環を回すこと。この積み重ねこそが、自助・共助を一過性のイベントで終わらせず、地域の中に根づく“続く仕組み”へ変えていくと考えています。 ▷ 参考:『HazAwareVR』 VR技術で変える災害対応の未来 4)愛媛大学防災センターとの共同研究:VRで「体験→学び→実践」の導線を科学し、“続く仕組み”へ

また愛媛大学森脇研究室とのVR技術を用いた地域防災教育に関する共同研究」についても紹介いたしました。

今回の連携は、単にVRを“見せる”のではなく、体験を起点に、学びと実践へ確実につなぐ導線を地域の現場で回し続けるための取り組みです。

森脇研究室では、洪水・津波などの自然災害を可視化し、避難行動を支える防災教育の仕組みづくりに取り組んでします。 また同時に西予市では「津波避難体験VR(バーチャルみかめ)」の導入や、ぼうさいこくたいでの発表など、自治体・大学・地域が協働するモデルとしての実績も積み重ねています。

そういった研究、地域の取り組みにおいて、本共同研究で私たちが協力しているのは、次の3点です。

  • 教育サイクルの高度化(導線の設計)

    森脇教授の学理と接続し、VRを「体験 → 解説 → 実践」へつなぐ教育サイクルとして精緻化します。

  • 現地フィールドワーク+効果測定(循環を回す)

    愛媛県下での模擬訓練等を想定し、体験を共有したうえで行動変容を定量的に把握できる仕組みづくりへつなげます。

  • 全国展開に向けたモデル化(続く仕組み)

    成果を他地域に適用できる形へ整理し、共通仕様・導入マニュアルまで含めて整備することで、地域ごとに“続く仕組み”として根づかせます。


また、この共同研究が見据えるゴールは「教材開発」そのものではなく、地域に「自助・共助」という文化を根づかせることにあり、体験を共有し、対話が生まれ、次の改善へ進む循環を、地域の手で回して行くことです。 ▷ 参考:VRで地域防災を次のステージへ、愛媛大学・森脇亮教授と白獅子、共同研究を開始。

また、一年前の2024年12月14日には、同じ高知県で須崎警察署・高知県警の皆さまと防災セミナーを実施しました。

同月同日に再び高知で防災啓発に携われたことを、偶然の重なりとして大切に受け止めています。

継続的な取り組みを支えてくださる地域の皆さまに、重ねて御礼申し上げます。


私たちの姿勢――“世界”は一人の体験から変わる

しばしば、「目の前の一人から始める」という趣旨の言葉が引き合いに出されます。私たちの事業は、いきなり世界を変える力を誇るものではありません。

しかし、一人の体験が、その人の“世界”を今日から変える――その積み重ねこそ、災害に強い社会を形づくると信じています。

白獅子は、医療・防災・教育の現場で、行動変容→習慣化をめざすコンテンツと運用設計を地道に磨き続けます。恐怖に寄りかからず、過不足のないリアリティで“次の一歩”を促す

そのためのUX、テロップ設計、体験後の振り返りワークまで、一貫して提供してまいります。


関係者のみなさまへ感謝

今回のフォーラム運営に尽力された関係各位、会場で貴重なご意見を寄せてくださった参加者のみなさまに、心より御礼申し上げます。

高知で育まれたご縁を、次の実装へつなげていきます。


体験導入・出張展示・研修のご相談

  • 自治体・学校・企業のご担当者さまへ:会場規模や目的に応じた短編版(クイック体験)から、本格的な研修・教育パッケージまで設計可能です。

  • 研究機関のみなさまへ:効果測定(ログ取得・行動指標)や、共同研究の設計・運用もご相談ください。



最適な構成(体験尺・解説・ワーク)をご提案いたします。 EN Title:Report on Lecture and VR Exhibition at Kochi Disaster Prevention Forum: Behavioral Change Beginning from "One Person's Experience"


This time, we were responsible for the lecture and VR exhibition at the "Kochi Disaster Prevention Forum."

Throughout the event, many attendees stopped by, and the line for experiences never ceased, demonstrating tremendous interest.

The first half featured a lecture on public support and financial assistance systems during disasters, addressing how an overwhelming volume of information flows from the national government to municipalities during emergencies—far exceeding normal times—and how personnel resource constraints can prevent this information from adequately reaching the field. The importance of gathering information and securing consultation channels (experts and support offices) during normal times was emphasized as a critical issue.

Snowlion's VR Exhibition

This time, in the space immediately inside the venue entrance, we provided immersive VR experiences and explanations covering the following:

  • Landslide disasters: Initial response and recognition of danger signs

  • Tsunami in residential areas: Inundation and evacuation decisions at a familiar neighborhood scale

  • Earthquake (seismic reinforcement comparison): Differences in indoor damage with and without seismic retrofitting

  • Electrical outlet fires: Fire outbreak mechanisms and initial response actions

  • Telop design examples: Best practices for "communicating effectively" through warning captions

Through first-person perspective and high-definition 3DCG, we designed "simulated experiences" with realism and tension. We also confirmed a visible crowd-gathering effect where attendees would gather upon seeing others experiencing the VR, allowing us to share on-site the pathway connecting experience → learning → practice.

We received numerous responses such as:

"It was so realistic that for the first time I could think of it as 'my own issue.'" "If seismic reinforcement makes this much difference, I need to discuss this with my family." "I understood the initial response to outlet fires. I'll inspect them when I get home."

These gave us a tangible sense that seeds of behavioral change were sprouting on-site.


Snowlion's Lecture: The "Sustainable Mechanism" of "Self-Help and Mutual Assistance" that Bridges Education and Social Implementation

At this forum, in addition to the VR exhibition, we organized Snowlion's initiatives as a two-pronged approach of "education" and "social implementation," focusing our message on how to design self-help and mutual assistance that continues within communities.

What we emphasize is not letting experiences end as "momentary surprises," but implementing pathways on-site that connect experience → learning → practice, and establishing cycles that include reflection and improvement.

Self-help and mutual assistance are difficult to take root through appeals alone; we believe that the next step emerges only when designed as a "sustainable mechanism" that naturally continues cycling within the community.

In the lecture, we introduced the following three pillars along with concrete examples of research collaborations:

1) From "Recreating the Region" to "The Region Updates Itself"—New Forms of Disaster Prevention Education Using PLATEAU

At Hyogo Prefectural Tatsuno Kita High School, we utilize terrain and urban data from MLIT's PLATEAU to create educational materials grounded in regional reality, enabling teams to share "images of where we live" and providing guidance on disaster prevention content creation.

What we emphasize this time is not merely distributing content as finished products, but involving younger generations in the production process, creating a format where wisdom and insights from all generations living in the region can be continuously added.

We position VR not as "teaching materials to show" but as a "co-creation device" that generates regional dialogue and updates, designing pathways in communities that connect experience → learning → practice, creating cycles where learning doesn't end as a one-time event.


2) Transforming Research Insights into Practical Field Applications—Collaboration with Kyoto University Disaster Prevention Research Institute

To correctly understand disasters and make appropriate decisions, "reproducibility" and "realistic portrayal without excess or deficiency" based on scientific knowledge are essential.

Through collaboration with research institutions including Kyoto University Disaster Prevention Research Institute, we refine the design of expressions supporting phenomenon understanding and post-experience reflection design, working to create VR that functions as education.

One of our roles is ensuring that research outcomes don't "end with papers" but are implemented in regional training and education, creating cycles that lead to subsequent improvements.


3) Enhancing Social Implementation Precision—Collaboration with The University of Tokyo Institute of Industrial Science and Development Philosophy

Including collaboration cases with The University of Tokyo Institute of Industrial Science, we also communicated design philosophies that enable verification and improvement of educational effects, such as hazard information presentation, behavioral branching, logs, and evaluation indicators.

Designing "pathways connecting experience → learning → practice" and cycling improvements based on results—we believe this accumulation transforms self-help and mutual assistance from one-time events into "sustainable mechanisms" rooted in communities.


4) Joint Research with Ehime University Disaster Prevention Center: Scientifically Studying the "Experience → Learning → Practice" Pathway with VR toward a "Sustainable Mechanism"

We also introduced our "joint research on regional disaster prevention education using VR technology" with Professor Moriwaki's laboratory at Ehime University.

This collaboration isn't simply about "showing" VR, but about continuously cycling pathways that reliably connect experience to learning and practice in regional field settings.

Professor Moriwaki's laboratory works on visualizing natural disasters such as floods and tsunamis, creating disaster prevention education mechanisms supporting evacuation behavior. Simultaneously, Seiyo City has accumulated achievements as a model of municipality-university-community collaboration through initiatives including the "Tsunami Evacuation Experience VR (Virtual Mikame)" and presentations at Bosai Kokutai.

In such research and community initiatives, we are collaborating in the following three areas through this joint research:

  • Enhancement of Educational Cycles (pathway design): Connecting with Professor Moriwaki's academic principles to refine VR as an educational cycle linking "experience → explanation → practice"

  • On-site Fieldwork + Effect Measurement (cycling the loop): Assuming simulated drills in Ehime Prefecture, creating mechanisms that enable quantitative understanding of behavioral change after sharing experiences

  • Modeling for Nationwide Expansion (sustainable mechanism): Organizing outcomes into forms applicable to other regions, establishing common specifications and implementation manuals to root them as "sustainable mechanisms" in each community

Moreover, the goal this joint research envisions is not "teaching material development" itself, but rooting the culture of "self-help and mutual assistance" in communities—cycles where experiences are shared, dialogue emerges, and progress continues toward the next improvement, driven by the community's own hands.

Additionally, one year ago on December 14, 2024, we conducted a disaster prevention seminar with Susaki Police Station and Kochi Prefectural Police in the same Kochi Prefecture.

We treasure as a meaningful coincidence being able to engage in disaster prevention awareness activities in Kochi again on the same date and month.


Our Stance—A "World" Changes from One Person's Experience

The phrase "start with the one person in front of you" is often quoted. Our business doesn't boast the power to change the world instantly.

However, one person's experience changes that person's "world" from today—we believe this accumulation forms a disaster-resilient society.

Snowlion steadily refines content and operational design aimed at behavioral change → habituation in medical, disaster prevention, and educational settings. Without relying on fear, we promote "the next step" through realistic portrayal without excess or deficiency.

To this end, we consistently provide UX, telop design, and post-experience reflection workshops.


Gratitude to All Involved

We extend our heartfelt thanks to all those who worked to organize this forum and to the participants who shared valuable opinions at the venue.

We will connect the relationships fostered in Kochi to the next implementation.


Inquiries for Experience Implementation, On-site Exhibitions, and Training

  • For local government, school, and corporate representatives: We can design everything from short versions (quick experiences) to full-scale training and education packages according to venue size and objectives.

  • For research institutions: Please consult with us regarding effect measurement (log acquisition and behavioral indicators) and joint research design and operations.

We will propose the optimal configuration (experience duration, explanations, workshops).


コメント


この投稿へのコメントは利用できなくなりました。詳細はサイト所有者にお問い合わせください。
bottom of page