top of page

防災VRレポート/体験→学び→実践がつながる親子セミナー

今回は一般社団法人SocialEightが主催する教育プログラム「城育」にて、当社の災害体験VRを活用した防災セミナーを実施しました。 SocialEightは、姫路エリアを拠点に“地域を教室にする”学びを多数展開する団体で、SDGsや地域探究、ロボット農育、3DCG体験など多様な講座を継続的に提供しています。 城育セミナーでは実践的な学びが位置づけられており、今回のVRを活用した防災教室もその一環として実施されました。 ▷ SocialEightの活動は、こちらからご参照ください。

今回のVRを活用したセミナー概要

  • 災害を「自分ごと」として捉えるきっかけづくり

  • 家庭内で防災を話し合う“対話”の習慣化

  • 体験(VR)→理解(講義)→判断・行動(パネルゲーム)までを時間内に学ぶ設計

保護者の方の同意をいただいた後、VR体験を提供しています。

当日の流れ

  1. 保護者同意の取得

    参加前に保護者の皆さまから同意をいただき、安全配慮事項を共有しました。

  2. VRによる災害疑似体験

    地震・水害・土砂・火災のシーンから構成したVRコンテンツを体験。

    臨場感の高い映像・音響により、避難開始の「最初の一歩」を促す心理的スイッチを意図的に設計しています。

  3. 講義:災害時の優先行動

    担当講師より、各災害でまず注意すべきポイントを要点化して解説。

    • 地震:身の安全→退路確保→状況確認

    • 水害:早期避難→垂直避難の限界→氾濫想定の確認

    • 土砂:前兆の把握→危険斜面からの離脱→避難経路の選択

    • 火災:初期消火の限界判断→低姿勢移動→避難導線の確保

  4. 防災パネルゲーム(親子ワーク)

    壇上で提示される災害パネル(例:「火災」)に対して、子どもたちが保護者と相談しながら「適切な次の行動パネル」を選び、理由とともに発表。

    体験で得た感覚を言語化→意思決定→共有へとつなぐ設計です。

    災害パネルゲームに使用したパネル一例。
    災害パネルゲームに使用したパネル一例。

家族との対話が“行動設計”に変わる

VRの没入体験は“わかる”を強めますが、パネルワークで“できる”に落とし込むことで、家庭の避難計画や声かけルールに具体化できます。

体験中、体験後の意見では、

  • 「家の中の危険箇所を一緒に点検する」

  • 「学校/職場と自宅の両方で避難ルートを再確認する」など、即日実行できるToDoが多数挙がりました。


学校・地域での展開可能性

  • 授業1コマ~90分まで柔軟に設計可能

  • 大規模イベント向け回転率設計も用意

  • 体験ログの簡易収集・振り返りシートにより、教育・研究データとして活用可能


今回の実施に際し、ご参加くださったご家族、運営の皆さま、そして企画実行いただいたSocialEightの関係者の皆さまに心より感謝申し上げます。

体験→学び→実践の循環を、今後も地域の皆さまと共に育ててまいります。


導入・ご相談

  • 対象:自治体/学校・PTA/企業(防災・BCP)/地域団体

  • 形式:出前授業・イベント導入・研修・共同研究

  • お問い合わせ:当社サイトのコンタクトフォームよりお気軽にご連絡ください


講師派遣を行わずとも、進行台本/パネル一式のテンプレもご提供します。



EN Disaster Preparedness VR Report: A Parent-Child Seminar Connecting Experience → Learning → Action


We recently conducted a disaster preparedness seminar utilizing Snowlion Inc.'s disaster experience VR as part of the "Shiroiku" educational program hosted by the General Incorporated Association SocialEight. SocialEight is an organization based in the Himeji area that develops numerous learning opportunities that "turn the community into a classroom," continuously offering diverse courses including SDGs, community exploration, robot farming education, and 3DCG experiences. The Shiroiku seminar emphasizes practical learning, and this VR-based disaster preparedness workshop was implemented as part of that framework.


Overview of This VR-Based Seminar

  • Creating opportunities to perceive disasters as "personal matters"

  • Establishing habits of "dialogue" about disaster preparedness within families

  • A design that covers experience (VR) → understanding (lecture) → judgment and action (panel game) within the session


Program Flow

  1. Obtaining Parental Consent We obtained consent from parents before participation and shared safety considerations.

  2. Disaster Simulation Experience via VR Participants experienced VR content composed of earthquake, flood, landslide, and fire scenarios. Through highly immersive visuals and audio, we intentionally designed psychological triggers to prompt "the first step" toward evacuation.

  3. Lecture: Priority Actions During Disasters The instructor provided condensed explanations of key points to note for each disaster type:

    • Earthquakes: Personal safety → Secure escape routes → Situation assessment

    • Floods: Early evacuation → Limitations of vertical evacuation → Confirmation of inundation scenarios

    • Landslides: Recognition of warning signs → Departure from dangerous slopes → Selection of evacuation routes

    • Fires: Judgment of initial firefighting limits → Low-posture movement → Securing evacuation pathways

  4. Disaster Preparedness Panel Game (Parent-Child Workshop) Children consulted with their parents to select "appropriate next action panels" in response to disaster panels presented on stage (e.g., "Fire"), then presented their choices with reasoning. This design connects verbalizing sensations gained through experience → decision-making → sharing.


Transforming Family Dialogue into "Action Design"

While VR immersive experiences strengthen "understanding," incorporating panel workshops transforms this into "capability," making it concrete in the form of household evacuation plans and communication rules. During and after the experience, participants shared opinions such as:

  • "Inspect dangerous areas inside our home together"

  • "Reconfirm evacuation routes from both school/workplace and home" Many immediately actionable items emerged.


Potential for School and Community Implementation

  • Flexible design accommodating single class periods to 90-minute sessions

  • High-throughput designs available for large-scale events

  • Simple experience log collection and reflection sheets enable use as educational and research data

We extend our heartfelt gratitude to the participating families, operational staff, and everyone at SocialEight who planned and executed this program. We will continue to nurture the cycle of experience → learning → action together with communities.


Implementation and Inquiries

  • Target audiences: Municipalities / Schools & PTAs / Corporations (disaster preparedness & BCP) / Community organizations

  • Formats: Visiting classes, event implementation, training, collaborative research

  • Contact: Please feel free to reach out through the contact form on our website


コメント


この投稿へのコメントは利用できなくなりました。詳細はサイト所有者にお問い合わせください。
bottom of page