災害教育に“行動変容”を起こすXRの力〜Metaアイデアピッチへの登壇
- 広報SC
- 8月4日
- 読了時間: 6分
更新日:8月9日
私たちは、2025年8月6日、Meta社主催「Metaアイデアピッチ」に登壇いたします。 ▶︎ ご聴講のお申し込みはこちらから。 https://peatix.com/event/4440683?lang=ja-jp 今回発表するのは、災害を“自分ごと”として捉えさせ、行動変容を引き起こす没入型教育コンテンツを使った事業と取り組みです。
私たちはこれまで、「災害体験VR」というXR技術を用いた体験型コンテンツを通じて、日本全国100以上の自治体、数十の教育機関、そして日本赤十字社をはじめとする公共性の高い団体と協働し、防災教育の現場を支えてきました。
広島県、岡山市、浜松市、大阪市、東京都品川区、京都大学防災研究所、愛媛大学能才センター、岡山大学医学部、同志社大学と連携し、特に広島県においては、過去、大きな土砂災害が発生した竹原市の山間部を3DCGで再現し、地域へ展開しています。 教育機関向けには、小中高校での防災授業の一環としてのレンタル運用を多数実施し、生徒の避難行動意識が顕著に変わるとの声をいただいています。
また、日本赤十字社とは、災害対策啓発活動の一環として、地域でのイベント・研修での活用実績があります。
【若者が創る防災、地域へ届ける防災 ─ 龍野北高校の実践】
兵庫県立龍野北高校では、高校生自らが地域の防災VRコンテンツを企画・制作。
これを地元の防災訓練や自治会で活用することで、これまで防災に無関心だった層へも働きかけることができました。
今回のMetaアイデアピッチでは、龍野北高校での事例を主に紹介いたします。
生徒さんたちが創ったVRだからこそ、地域の人が受け入れてくれ、若い世代が関わることで、多くの世代での話し合いや気づきが広がると考えています。
防災訓練が特定の“意識の高い人”だけの取り組みに留まらないために、地域・世代を超える“つながり”をXRで生み出すことが重要と考えています。 これも、白獅子が取り組む「協働による防災」の形です。
【愛媛大学との共同研究で、「行動変容の設計」へ】
2025年7月、私たちは愛媛大学 森脇俊文教授と共同研究を開始しました。
VR技術を用いて、防災教育における「気づき → 行動変容」のプロセスを科学的に設計・検証していく取り組みです。
VRだからできること、それは、リアルな災害の中で「自分はどう動くか」を疑似体験できること。そして、それを「見た」で終わらせず、地域や家族で話し合い、体験の共有を通じて行動の選択肢を増やすことです。
また従来の「ヘッドマウント型VR」だけでなく、小学校のクロームブックやタブレット、PCでも動作する「多人数型軽量VR教材」を開発し、教育現場への普及を目指します。
【行政にできないことを、民間がやる】
防災教育は急務です。
しかし、行政は制度上、スピード感を持って新技術を導入しにくい現実があります。
私たち企業には、即断即決と柔軟な設計、そしてコストを抑えた供給体制があります。
企業だからこそ動ける。企業にしかできないことがある。 そして、公共性の高いテーマにこそ、企業が資源を投じるべきだと私たちは考えています。
Metaアイデアピッチでは、私たちのビジョンと、これまで積み重ねてきた成果、そして「これからの共創」を発信いたします。
▶ 発表イベントへのご参加(無料・事前登録制)
📅 開催日:2025年8月6日(水)18:00〜20:00
🎟️ 申込ページ:https://peatix.com/event/4440683
【白獅子が掲げるミッション】
知識と言語の壁を超え、体験を通じて“理解”を生み出す。災害に備える力を、誰もが持てる社会へ。
私たちの強みは、専門的で伝えにくい内容を、3DCG・VR・XRで“体験”に変える技術です。今後も、防災・医療・教育・地域貢献の領域で、皆様と共に未来をつくってまいります。 EN The Power of XR to Drive "Behavioral Change" in Disaster Education ~Presenting at Meta Idea Pitch
We will be presenting at the "Meta Idea Pitch" hosted by Meta on August 6, 2025. ▶︎ Register for attendance here: https://peatix.com/event/4440683?lang=ja-jp
What we will present is a business and initiative using immersive educational content that makes people perceive disasters as "their own concern" and triggers behavioral change.
Through our experiential content "Disaster Experience VR" using XR technology, we have collaborated with over 100 local governments nationwide, dozens of educational institutions, and public organizations including the Japanese Red Cross Society, supporting disaster prevention education in the field.
We have partnered with Hiroshima Prefecture, Okayama City, Hamamatsu City, Osaka City, Tokyo's Shinagawa Ward, Kyoto University Disaster Prevention Research Institute, Ehime University Center for Advanced Academic Courses, Okayama University School of Medicine, and Doshisha University. Particularly in Hiroshima Prefecture, we have recreated the mountainous areas of Takehara City, where major landslide disasters occurred in the past, using 3DCG and deployed it to the region.
For educational institutions, we have implemented numerous rental operations as part of disaster prevention classes in elementary, junior high, and senior high schools, receiving feedback that students' awareness of evacuation behavior has significantly changed.
Additionally, with the Japanese Red Cross Society, we have a track record of utilization in regional events and training as part of disaster preparedness awareness activities.
[Youth-Created Disaster Prevention, Community-Delivered Disaster Prevention ─ Tatsuno Kita High School's Practice]
At Hyogo Prefectural Tatsuno Kita High School, high school students themselves planned and produced regional disaster prevention VR content. By utilizing this in local disaster drills and neighborhood associations, we were able to reach even those who had previously been indifferent to disaster prevention.
At this Meta Idea Pitch, we will primarily introduce the case study from Tatsuno Kita High School. We believe that precisely because the VR was created by students, local people accept it, and by involving the younger generation, discussions and awareness spread across multiple generations.
To ensure that disaster drills don't remain limited to specific "highly conscious people," we consider it important to create "connections" that transcend regions and generations through XR. This is also a form of "collaborative disaster prevention" that Snowlion.Inc pursues.
[Joint Research with Ehime University toward "Designing Behavioral Change"]
In July 2025, we began joint research with Professor Toshifumi Moriwaki of Ehime University. This is an initiative to scientifically design and verify the process from "awareness → behavioral change" in disaster prevention education using VR technology.
What VR enables is the ability to simulate "how would I act" in a real disaster situation. And rather than ending with just "seeing" it, we aim to increase behavioral options through sharing experiences via discussions with the community and family.
In addition to conventional "head-mounted VR," we are developing "multi-person lightweight VR educational materials" that can operate on elementary school Chromebooks, tablets, and PCs, aiming for widespread adoption in educational settings.
[What the Private Sector Can Do That Government Cannot]
Disaster prevention education is urgent. However, due to institutional constraints, government has difficulty introducing new technologies with speed. We as a company have quick decision-making, flexible design, and cost-effective supply systems.
Companies can move because they are companies. There are things only companies can do. And we believe that companies should invest resources precisely in themes of high public nature.
At the Meta Idea Pitch, we will communicate our vision, the results we have accumulated so far, and "future co-creation."
▶ Participation in the presentation event (free, advance registration required) 📅 Date: August 6, 2025 (Wednesday) 6:00 PM - 8:00 PM 🎟️ Registration page: https://peatix.com/event/4440683
[Snowlion.Inc's Mission] Transcending barriers of knowledge and language, creating "understanding" through experience. Toward a society where everyone can have the power to prepare for disasters.
Our strength is the technology to transform specialized, hard-to-communicate content into "experiences" through 3DCG, VR, and XR. We will continue to create the future together with all of you in the fields of disaster prevention, healthcare, education, and community contribution.
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