VR技術で創る、新世代への防災教育 ー 龍野北高校での実践的な取り組み2/3
- 広報SC

- 9月23日
- 読了時間: 6分
昨年度の成果と、今年度の挑戦
兵庫県立龍野北高校で、地域の防災を自分たちの手で可視化する「災害体験VR制作授業」を昨年度から進めています。 この取り組みは、地域の災害史・地形・避難経路をリサーチし、VR映像に落とし込むことで、“知っている”を“できる”へつなぐ学びを視覚化して地域へ展開します。 ▷ 昨年度の取り組みはこちら https://www.snowlion.co.jp/post/tasunokitahighschool2025vr_1
今年度は新たに複合災害(地震 × 火災)をテーマに、避難経路の確認・確保を中心課題として深掘りします。 初回授業では、チーム編成・役割分担・シナリオ設計のディスカッションからスタートしました。 今回は、企画・構成・演出・撮影・編集まで生徒が主体となって進めます。
教科書では届きづらい“判断”を、体験で学ぶ
災害時の判断ミスには正常性バイアス・楽観バイアス・同調圧力など、人の認知のクセが影響します。
本授業では、次の3層で学びを設計します。
調査(知る) - 学校区の地形・土地利用・過去災害の調査、想定火災の延焼条件、要支援者の動線などを地図×現地で確認。
設計(考える) - “どこで迷い、どこで詰まるか”が伝わるシナリオ設計(視点切替・分岐・選択肢)。
体験(動く) - VRで避難行動を疑似体験。「いつ・どこで・なぜ迷ったか」をログと振り返りワークで可視化し、次の行動に結びつけます。
今年度のチーム体制と役割
プロデュース班:企画趣旨・対象世代・上映計画の策定
リサーチ班:危険箇所・避難経路・延焼想定の調査、ヒアリング
シナリオ/演出班:複合災害の時系列、意思決定の分岐設計
撮影/編集班:360°撮影、編集、テロップ・ナレーション制作
検証/広報班:体験会運営、アンケート設計、結果の可視化・発信
白獅子ではVR制作ノウハウ・既存CG素材・授業設計テンプレートを提供し、「作り方」を丁寧に指導し、高価なワークステーションがなくても回る制作フローを整え、“地域で求められる仕様”の教育コンテンツに仕上げます。
成果物と地域展開(アウトプット)
VRコンテンツ(地震×火災):HMD/スマホ/タブレット対応
振り返り教材:ワークシート(判断の分岐・気づき記録)、授業用スライド
地域上映会キット:上映手順、進行台本、質疑テンプレート
評価レポート:体験ログ・アンケートの集計/可視化(行動変容指標)
その結果、学校内の学習に留まらず、地域へ向けた構内イベント等で先ずは使用し、自主防災会・PTA・福祉施設などへリーチを広げます。
“自分たちで創ったからこそ何度も観る”、“家で家族と観て話す”という継続性が、この「地域で創る」防災VR教育コンテンツの価値となります。
タイムライン(予定)
9–10月:調査・シナリオ設計・プロトタイプ制作
10–12月:撮影・編集・第1回体験会(校内)
11–12月:インタラクティブコンテンツ開発指導
1–2月:最終版公開・成果報告(授業と地域の往還学習)
“公助”で終わらせない。自助・共助を“自分たちで形にする”
最新・高額のコンテンツは“話題性”で終わりがちです。
龍野北高校の取り組みは、生徒が自ら作り、地域で運用し続けることで、愛着・責任感・会話を生み、自助・共助の担い手を育てます。
白獅子は、大学・自治体・医療機関との共同研究・実装経験を活かし、このモデルを他地域へ水平展開していきます。
今年度の合言葉「自分たちで創るから、続く。」企画から上映までを自分たちの手で——そのプロセスこそが、最大の防災教育です。

連携・お問い合わせ
本モデルを他地域・他校で導入したい教育委員会・自治体・企業の皆さまは、お気軽にご相談ください。 構想段階からの伴走・小規模パイロット・地域版カスタムまで、用途に応じたパッケージをご提案いたします。 ▷ ご相談、お問い合わせはこちらからお願いいたします。
EN Title Creating Next-Generation Disaster Prevention Education Through VR Technology - A Practical Initiative at Tatsuno Kita High School (2/3) Last Year's Achievements and This Year's Challenges
Since last year, we have been advancing "Disaster Experience VR Production Classes" at Hyogo Prefectural Tatsuno Kita High School, where students visualize regional disaster prevention with their own hands. By researching local disaster history, topography, and evacuation routes and incorporating them into VR footage, we visualize learning that connects "knowing" to "being able to act" and deploy it to the community.
▷ Last year's initiatives can be found here: https://www.snowlion.co.jp/post/tasunokitahighschool2025vr_1
This year, we are newly focusing on compound disasters (earthquake × fire) as our theme, with evacuation route confirmation and securing as our central challenge. The first class started with discussions on team formation, role division, and scenario design. This time, students take the lead in everything from planning, composition, direction, filming, to editing.
Learning "Judgment" Through Experience - What Textbooks Cannot Easily Convey
Judgment errors during disasters are influenced by cognitive biases such as normalcy bias, optimism bias, and conformity pressure.
In this class, we design learning in three layers:
Investigation (Knowing) - Confirming school district topography, land use, past disasters, assumed fire spread conditions, and movement routes for those requiring support through maps and on-site verification.
Design (Thinking) - Scenario design that conveys "where people get lost and where they get stuck" (perspective switching, branching, choices).
Experience (Acting) - Simulating evacuation behavior through VR. Visualizing "when, where, and why people got lost" through logs and reflection work, connecting it to next actions.
This Year's Team Structure and Roles
Production Team: Planning concept, target generation, screening plan development
Research Team: Investigation of dangerous areas, evacuation routes, fire spread assumptions, interviews
Scenario/Direction Team: Compound disaster timeline, decision-making branch design
Filming/Editing Team: 360° filming, editing, caption and narration production
Verification/PR Team: Experience session management, questionnaire design, result visualization and dissemination
Snowlion.Inc provides VR production know-how, existing CG assets, and class design templates, carefully instructing "how to create," establishing production workflows that work without expensive workstations, and finishing as "educational content with specifications required by the region."
Deliverables and Regional Deployment (Output)
VR Content (Earthquake × Fire): Compatible with HMD/smartphone/tablet
Reflection Materials: Worksheets (decision branches, awareness records), class slides
Regional Screening Kit: Screening procedures, facilitation scripts, Q&A templates
Evaluation Report: Experience log and questionnaire compilation/visualization (behavioral change indicators)
As a result, rather than staying within school learning, we first use it at campus events for the community, then expand reach to neighborhood disaster prevention associations, PTAs, and welfare facilities. The continuity of "watching repeatedly because we created it ourselves" and "watching and discussing with family at home" becomes the value of this "regionally created" disaster prevention VR educational content.
Timeline (Planned)
September-October: Investigation, scenario design, prototype production
October-December: Filming, editing, first experience session (on-campus)
November-December: Interactive content development guidance
January-February: Final version release, results report (reciprocal learning between class and community)
Not Ending with "Public Assistance" - Shaping Self-Help and Mutual Aid "By Ourselves"
The latest, expensive content tends to end with "novelty." Tatsuno Kita High School's initiative creates attachment, responsibility, and conversation by having students create it themselves and continue operating it in the community, nurturing self-help and mutual aid leaders.
Snowlion.Inc leverages joint research and implementation experience with universities, local governments, and medical institutions to horizontally deploy this model to other regions.
This year's motto: "Because we create it ourselves, it continues." From planning to screening, doing it all with our own hands—that process itself is the greatest disaster prevention education.
Collaboration and Inquiries
Educational boards, local governments, and companies wishing to introduce this model in other regions and schools are welcome to consult with us. We propose packages suited to different purposes, from conceptual stage accompaniment to small-scale pilots and regional custom versions.




コメント