top of page

起業志望の学生の皆さんへの講義、山陽小野田市立山口東京理科大学にて

先日、山陽小野田市立山口東京理科大学にて、起業に関心のある学生の皆さんを対象に講義の機会をいただきました。

講義後も質疑応答が続き、こちらにとっても学びの多い、非常に充実した時間となりました。


講義タイトル

XR / 知識と言語の壁を超える—研究支援×防災・医療を共創する、白獅子のエンジニアリング生存戦略—』

「XRは“かっこいい技術”として語られがちですが、私たちが向き合っているのは、技術そのものではなく、現場にある課題です。

その課題の中には、専門知識の不足だけではなく、暗黙知、経験則、前提の違いといった“言語化されにくい壁”が存在します。

今回の講義では、そうした壁をどう越え、研究支援から防災・医療へと領域を広げながら事業を継続してきたのかを、実例ベースでお話しいたしました。


90分講義の構成

フェーズ1:XRと「知識と言語の壁」

  • 自己紹介・会社紹介

  • 「知識と言語の壁」とは何か

フェーズ2:創業期と、乗り越えてきた壁

  • 人もお金も足りない中での「なんでもやる」

  • 代表的な失敗、炎上しかけた案件

  • 何が原因で、どうリカバリーしたか

  • 学んだこと:技術力だけでは仕事は続かない

フェーズ3:災害・医療XRへのピボット

  • 災害体験VRを始めた経緯

  • 倫理的配慮

  • 行政・研究者・住民の期待のズレ

  • 予算と理解、評価の積み上げ

  • 「災害・医療VR」デモ

フェーズ4:事例・成果・実装の工夫

  • 災害体験VR/感染症対策VRにおける役割

  • シミュレーションとビジュアライゼーション

  • 研究支援・評価、データに基づく改善サイクル

  • 「現場の暗黙知」→「XRの設計要件」へ落とすプロセス

  • 「研究・行政・住民・企業」の四者連携をどう設計するか

フェーズ5:白獅子流の生存戦略とQ&A

  • 技術より「問い」に忠実である

  • 評価される場を設計する

  • ビジネスモデルもエンジニアリングする

  • クロージング/質疑応答

学生の皆さんの反応:やはり「失敗と立て直し」が一番刺さる

今回も、最も質問が多かったのは、「失敗した話」と「それをどう立て直したか」でした。 成功談よりも、崩れかけた時にどう判断し、どう関係者と向き合い、どう仕組みとして再発を防いだか。そこに、起業前の皆さんが知りたい現実があるのだと感じます。

講義後に別途お時間をいただき、追加で多くのご質問をいただけたことも、学生の皆さんの熱意の表れであり、大変うれしく思いました。

ご紹介くださった中小機構様へ御礼

この度の機会をご紹介くださった独立行政法人 中小企業基盤整備機構(中小機構)の皆さまに、心より御礼申し上げます。 現場と学生、地域と起業家をつなぐこうした機会が、次の挑戦の入口になると信じています。


ree

▷ お問い合わせ、講義、講演等のご要望がありましたら、どうぞお気軽にご相談ください。 EN Title Lecture for Students Aspiring to Entrepreneurship at Sanyo-Onoda City University, Yamaguchi Tokyo University of Science Recently, I had the opportunity to deliver a lecture to students interested in entrepreneurship at Sanyo-Onoda City University, Yamaguchi Tokyo University of Science.

The Q&A session continued even after the lecture, making it an extremely fulfilling experience with much learning for us as well.

Lecture Title "XR / Transcending Knowledge and Language Barriers - Snowlion's Engineering Survival Strategy for Co-Creating Research Support × Disaster Prevention and Medical Care"

"While XR tends to be discussed as 'cool technology,' what we are facing is not the technology itself, but the challenges that exist in the field.

Within these challenges exist not only a lack of specialized knowledge, but also 'difficult-to-verbalize barriers' such as tacit knowledge, empirical rules, and differences in assumptions.

In this lecture, I shared real-world examples of how we have overcome such barriers and continued our business while expanding our domain from research support to disaster prevention and medical care."

90-Minute Lecture Structure

Phase 1: XR and "Knowledge and Language Barriers"

  • Self-introduction and company introduction

  • What are "knowledge and language barriers"?

Phase 2: Founding Period and Barriers We've Overcome

  • "Doing everything" with insufficient people and money

  • Representative failures and projects that nearly went up in flames

  • What caused them and how we recovered

  • Lessons learned: Technical skills alone cannot sustain a business

Phase 3: Pivot to Disaster and Medical XR

  • Background of starting disaster experience VR

  • Ethical considerations

  • Gaps in expectations among government, researchers, and residents

  • Building up budget, understanding, and evaluation

  • "Disaster and Medical VR" demonstration

Phase 4: Case Studies, Results, and Implementation Innovations

  • Roles in disaster experience VR and infection control VR

  • Simulation and visualization

  • Research support, evaluation, and data-driven improvement cycles

  • Process of translating "on-site tacit knowledge" into "XR design requirements"

  • How to design collaboration among "research, government, residents, and companies"

Phase 5: Snowlion's Survival Strategy and Q&A

  • Being faithful to "questions" rather than technology

  • Designing spaces for evaluation

  • Engineering business models as well

  • Closing / Q&A session

Students' Reactions: "Failures and Recovery" Resonates Most

Once again, the most questions came about "stories of failure" and "how we recovered from them."

More than success stories, students wanted to know how we made decisions when things were falling apart, how we faced stakeholders, and how we systematically prevented recurrence. I felt that this is where the reality lies that aspiring entrepreneurs want to know.

I was very pleased that many additional questions were asked after the lecture when extra time was provided, demonstrating the students' enthusiasm.

Gratitude to the Organization for Small & Medium Enterprises and Regional Innovation, JAPAN (SME Support, JAPAN)

I would like to express my sincere gratitude to the Organization for Small & Medium Enterprises and Regional Innovation, JAPAN (SME Support, JAPAN) for introducing this opportunity.

I believe that such opportunities connecting the field with students and regions with entrepreneurs become gateways to the next challenges.


コメント


この投稿へのコメントは利用できなくなりました。詳細はサイト所有者にお問い合わせください。
bottom of page