top of page

防災×テクノロジー官民連携プラットフォーム第10回マッチングセミナーへ出展 2/10 in 愛知

執筆者の写真: 広報SC広報SC

この度、内閣府が主催する「防災×テクノロジー官民連携プラットフォーム(防テクPF)」の第10回マッチングセミナー(愛知県・STATION Ai開催)へ出展が決定いたしました。

本展示会では、自治体や企業、研究機関と連携しながら、最新の防災テクノロジーを活用した事例の共有や新たな連携の可能性を模索することが私たちの大きな目的と捉えています。

弊社はVR技術を活用した「災害体験VR」を展示し、リアルな災害シミュレーションを通じて、従来の防災教育では実現しづらかった「行動変容」につながる学びの場を提供しています。

また国内での防災セミナーの事例を紹介し、その成果や課題解決の取り組みについても発表いたします。

主な展示予定内容は、以下の通りです。

防災セミナーでのリアルな学び──長生村役場での事例と能登支援活動の融合

先日、千葉県長生村役場にて、全職員を対象とした防災研修を開催しました。

本研修では 「体験を通じた学び」 を重視し、災害体験VRを活用した疑似体験の後、実際の防災グッズの使用を組み合わせたプログラムを提供し、今回、その活動と結果の報告を展示いたします。


VR体験とリアルな防災アイテムの組み合わせ

これまでの防災研修は、座学やパンフレットを中心とした内容が一般的でしたが、私たちは 「疑似体験」と「実体験」を組み合わせた学習による行動変容を目指しました。


具体的には、先ず災害体験VR を活用し、長生村の地理特性を考慮した「堤防での津波」「地震時の耐震対策の有無による揺れの違い」「コンセント火災」 などの体験を提供いたしました。

VRによる体験は「頭で理解する」から「体で感じる」へと意識を変化させる 効果があり、体験者の多くが「今すぐに対策をしたい」と考えるきっかけとなったと考えています。

続いて日本セイフティー社の 「ラップポン」(災害時用の圧着式トイレ) を実際に体験。ラップポンは、能登半島地震の被災地支援でも活用された防災グッズであり、災害時にトイレが使えない状況をリアルに想定した上で、どのように対応できるかを学ぶことができました。

この 「VRでの疑似体験」+「防災グッズの実践」 という組み合わせは、座学のみの研修と比べ 情景を想像し、意識の変化→行動変容を促す 効果があると期待しています。

能登半島地震の支援活動と学び

今回の研修には、能登半島地震の被災地で支援活動を行った日本セイフティー社の吉沢氏 も講師として登壇。

実際に被災地で何が起こったのか、どのような物資が不足したのか、そして 「事前の備えがどれほど重要なのか」 について、現場のリアルな声を届けました。


特に能登の被災地では、断水が続く中でラップポンが非常に役立った事例を紹介し、「防災グッズは『持っている』だけでは意味がなく、使い方を知り、実際に試すことで初めて役に立つ」ということを強調しました。

VRで 「トイレが使えなくなる状況」 を疑似体験し、その後 「実際の代替手段を試す」 という流れを作ることで、受講者の防災意識は大きく変わったと確信しています。


岡山大学との共同研究:体験による行動変容の実証

弊社は岡山大学、岡山市消防局と共同で、防災VRが人の意識や行動にどのような影響を与えるかを研究しています。

従来の防災教育は座学やビデオ視聴が中心でしたが、実際に被災体験をしない限り、「自分ごと」として捉えることが難しいという課題がありました。


岡山大学の研究では、「災害体験VR」を活用することで、視聴者が より深く防災を意識し、具体的な行動を起こす割合が増加 することが明らかになりました。

例えばVR体験後のアンケートでは、体験後、「直ぐに防災に取り組みたい」という回答が向上しました。

この結果は、体験型学習が単なる知識の獲得ではなく、実際の行動変容につながることを示しています。

防災意識の向上は一時的なものではなく、繰り返しの学習を通じて「習慣化」されることが重要です。そのため、VR体験を定期的に実施し、継続的に学ぶ機会を提供することで、自治体や企業、教育機関において防災意識を定着させることが可能になります。


防災教育において、単なる知識の獲得だけではなく、実際に行動を変えることが重要です。弊社の災害体験VRは、以下のようなステップで「防災の習慣化」を促します。

  1. 意識の変化

    • VR体験により、災害時のリアルな状況を疑似体験

    • 「自分ならどう行動するか?」を深く考えるきっかけを作る

    • 事前知識がある人でも、現実のシミュレーションを通じて新たな気づきを得る

  2. 行動変容

    • VR体験後、すぐに自宅や職場の防災対策を見直す

    • 防災グッズの購入、避難経路の確認など、具体的な行動を促進

    • 家族や職場での防災対策の話し合いが活発化

  3. 習慣化

    • 定期的な防災訓練やVR体験を継続し、防災意識を高める

    • 地域コミュニティや学校での取り組みを通じて、より多くの人々へ意識を広める

    • 「災害時に何をすべきか」が直感的に判断できるようになる

このプロセスを通じて、防災教育の質を向上させ、「見る学び」から「行動する学び」への転換を目指します。


VR酔いの軽減と快適な視聴体験

VRコンテンツを提供する上で、最も重要な課題の一つが「VR酔い」の問題です。VR酔いは、視覚情報と体の動きが一致しないことによって引き起こされる違和感であり、特にフレームレートの低い映像や急激な視点移動が原因となります。


弊社ではVR酔いを可能な限り軽減するため、60~90フレームレートでのレンダリング、視点移動の最適化、遅延の最小化 を徹底しています。

特に、PICOやMeta Questといったデバイスの特性に合わせたフレームレート調整を行い、没入感を損なうことなく快適な体験を提供しています。

また、15,000人近い方が弊社のVRコンテンツを体験し、これまでに事故や怪我の報告はゼロ という実績があります。これは、高品質な映像制作だけでなく、安全性とユーザーの快適性を徹底的に追求してきた結果です。


龍野北高校の防災VR開発:高校生が地域に広げる防災意識

VRを活用した防災教育は、地域に根付く仕組みを作ることが重要です。

その一環として、兵庫県立龍野北高校では、高校生たちが自ら防災VRコンテンツを制作し、地域の防災意識向上に貢献 しています。


このプロジェクトでは、高校生が身近な防災課題を調査し、災害時のリアルな状況をVRで再現。

例えば、避難所の運営シミュレーションや、地震や水害を再現した疑似体験後、VRコンテンツを制作を行いました。

これにより、地域の高齢者をはじめとする住民に「若者からのメッセージ」として防災の大切さを伝える手段を創ることが出来ています。

特に「地域の大人は若者の話に耳を傾けやすい」という特徴を活かし、高校生が発信することで地域全体の意識改革を促す効果を狙います。


防災テクノロジーの未来を共に創る

防災テクノロジーの発展により、これまでの「行政主導の防災」から、「地域と共に創る防災」へと移行しています。

弊社ではVRを活用することで、防災を「自分ごと」として捉えるきっかけを提供し、多くの人々が主体的に防災対策を講じる社会を目指して活動しています。

防テクPF愛知セミナーでは、こうした取り組みを実際に体験いただける機会を提供します。VRによる防災教育がどのように人々の意識を変え、行動を促し、習慣化につながるのかを、ぜひ会場で実際にご覧ください。

防災を、知識から行動へ。 そして、体験から習慣へ。 未来の防災教育を共に創りませんか?


The following is the English version of the text.

Title / Exhibiting at the 10th Matching Seminar of Public-Private Partnership Platform for Disaster Prevention × Technology | Feb 10 in Aichi


We are pleased to announce our participation in the 10th Matching Seminar of the Disaster Prevention × Technology Public-Private Partnership Platform (BouTech PF), hosted by the Cabinet Office at STATION Ai in Aichi Prefecture.

At this exhibition, our main objective is to explore new collaboration possibilities and share case studies of the latest disaster prevention technologies while working with local governments, businesses, and research institutions.

Our company will showcase 'Disaster Experience VR,' utilizing VR technology to provide learning opportunities that lead to 'behavioral changes' - something traditionally difficult to achieve in conventional disaster prevention education. We will also present case studies of domestic disaster prevention seminars, their outcomes, and solutions to challenges.

Real Learning in Disaster Prevention Seminars: Integrating Chosei Village Case Study with Noto Support Activities

Recently, we conducted disaster prevention training for all staff at the Chosei Village Office in Chiba Prefecture. This training emphasized 'learning through experience,' combining VR disaster simulations with practical disaster prevention equipment. We will present these activities and their results at the exhibition.


Combining VR Experience with Real Disaster Prevention Items

While traditional disaster prevention training typically focused on classroom lectures and brochures, we aimed to achieve behavioral changes through learning that combines "virtual experiences" with "real experiences."

Specifically, we first utilized disaster experience VR to provide simulations considering Chosei Village's geographical characteristics, including "tsunami at levees," "differences in shaking with and without seismic reinforcement during earthquakes," and "electrical outlet fires." VR experiences have shown to shift awareness from "understanding with the mind" to "feeling with the body," leading many participants to think "I want to take preventive measures right away."

Following this, participants had hands-on experience with Japan Safety's "Wrap-pon" (a pressure-sealed toilet for disasters). Wrap-pon, which was also used in support efforts during the Noto Peninsula earthquake, helped participants learn how to respond in realistic scenarios where regular toilets become unusable during disasters.

We believe this combination of "VR simulation" + "hands-on practice with disaster prevention equipment" is more effective than lecture-only training in helping participants envision scenarios, leading to changes in awareness and ultimately behavioral transformation.

Support Activities and Lessons from the Noto Peninsula Earthquake

Mr. Yoshizawa from Japan Safety, who conducted support activities in areas affected by the Noto Peninsula earthquake, joined as a lecturer for this training. He delivered authentic firsthand accounts of what actually occurred in the disaster area, what supplies were in shortage, and "how crucial advance preparation is."

He particularly highlighted cases where Wrap-pon proved extremely valuable during ongoing water outages in the Noto disaster area, emphasizing that "disaster prevention equipment is meaningless if you just 'have it' - it only becomes useful when you know how to use it and have actually tried it." By creating a flow where participants first experience "situations where toilets become unusable" through VR, followed by "trying actual alternative solutions," we are confident that participants' awareness of disaster prevention has significantly changed.

Joint Research with Okayama University: Verifying Behavioral Changes Through Experience

Our company is conducting research in collaboration with Okayama University and Okayama City Fire Department to study how disaster prevention VR affects people's awareness and behavior. Traditional disaster prevention education primarily consisted of classroom lectures and video viewing, but without actual disaster experience, people found it difficult to view it as "personally relevant."

Research at Okayama University has revealed that using "Disaster Experience VR" increases the proportion of viewers who become more deeply conscious of disaster prevention and take specific actions. For example, post-VR experience surveys showed an increase in responses indicating "I want to engage in disaster prevention immediately." These results demonstrate that experiential learning leads to actual behavioral changes, not just knowledge acquisition.

The enhancement of disaster prevention awareness is not temporary; it's important that it becomes "habitualized" through repeated learning. Therefore, by implementing regular VR experiences and providing continuous learning opportunities, we can establish lasting disaster prevention awareness in local governments, companies, and educational institutions. Changes in Awareness → Behavioral Change → Habituation Through VR Experience

In disaster prevention education, changing actual behavior is crucial, not just acquiring knowledge. Our disaster experience VR promotes "disaster prevention habituation" through the following steps:

  1. Changes in Awareness

  2. Experience realistic disaster situations through VR simulation

  3. Create opportunities to deeply consider "How would I act in this situation?"

  4. Gain new insights through realistic simulations, even for those with prior knowledge

  5. Behavioral Change

  6. Review disaster prevention measures at home and workplace immediately after VR experience

  7. Promote specific actions like purchasing disaster prevention goods and confirming evacuation routes

  8. Activate discussions about disaster prevention measures with family and colleagues

  9. Habituation

  10. Maintain elevated disaster prevention awareness through regular drills and VR experiences

  11. Spread awareness to more people through community and school initiatives

  12. Develop intuitive judgment about "what to do in case of disaster"

Through this process, we aim to improve the quality of disaster prevention education, transitioning from "learning by seeing" to "learning by doing."


Reducing VR Motion Sickness and Providing Comfortable Viewing Experience

One of the most critical challenges in providing VR content is the issue of "VR motion sickness." This discomfort is caused by the mismatch between visual information and body movement, particularly due to low frame rates and sudden viewpoint changes.

To minimize VR motion sickness as much as possible, our company strictly maintains 60-90 frame rate rendering, optimized viewpoint movement, and minimized latency. In particular, we adjust frame rates to match the characteristics of devices like PICO and Meta Quest, providing a comfortable experience without compromising immersion.

Furthermore, nearly 15,000 people have experienced our VR content with zero reports of accidents or injuries. This achievement results from our thorough pursuit of not only high-quality video production but also safety and user comfort.


Tatsuno North High School's Disaster Prevention VR Development: Students Spreading Disaster Awareness in the Community

In disaster prevention education using VR, it's crucial to establish systems that take root in the community. As part of this initiative, students at Hyogo Prefectural Tatsuno North High School are contributing to raising community disaster awareness by creating their own disaster prevention VR content.

In this project, students investigated familiar disaster prevention issues and recreated realistic disaster situations in VR. For example, they created VR content after simulating evacuation center operations and experiencing recreated earthquakes and flood disasters. This has enabled them to create a means of conveying the importance of disaster prevention as a "message from young people" to community residents, including the elderly. Taking advantage of the fact that "adults in the community tend to be more receptive to young people's voices," we aim to promote community-wide awareness reform through student-led communication.


Creating the Future of Disaster Prevention Technology Together

With the advancement of disaster prevention technology, we are transitioning from "government-led disaster prevention" to "disaster prevention created together with the community." Through VR utilization, our company provides opportunities for people to view disaster prevention as "personally relevant," aiming to create a society where many people proactively implement disaster prevention measures. At the BouTech PF Aichi Seminar, we offer opportunities to experience these initiatives firsthand. Please visit the venue to see how VR-based disaster prevention education changes people's awareness, promotes action, and leads to habit formation.

From knowledge to action. From experience to habit. Would you like to join us in creating the future of disaster prevention education?

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page