キャラクターの力を、教育と防災に。「伝える」を「伝わる」に変える3Dキャラクター活用の可能性
- 広報SC
- 5月11日
- 読了時間: 5分
株式会社白獅子では、地域や企業の親しみあるキャラクターを、3DCGモデルとして制作し、VR・AR・動画等のコンテンツに活用しています。 白社長をはじめとする自社キャラクターのほか、【ラジオNIKKEI公式キャラクター「らにぃちゃん」】、【備前焼観光協会の「ほのはちゃん」】、【浜松市の「出世大名家康くんと直虎ちゃん」】など、広く愛されるキャラクターを、映像やVRコンテンツ内のナビゲーターとして展開しています。
キャラクターは単なる“マスコット”ではなく、情報を伝える上で重要な役割を果たします。
視覚的に印象を与えるだけでなく、学習意欲の向上、記憶定着、さらには行動変容の促進にも効果があることが、複数の学術研究で示されています。





キャラクターの教育的効果に関する学術的裏付け
以下に、代表的な研究事例を3点ご紹介します。いずれも正式に発表された論文・学術誌の情報を引用しています。
■ 教育におけるキャラクター活用の効果(日本教育工学会)
「アニメキャラクター事例を中心とした授業の学習効果」では、キャラクターを活用することで学習者の理解促進、想起率向上につながることが示されています。特にキャラクターがいることで、学習内容が“自分ごと化”されやすくなるという考察がなされています。
引用元:中村 勇太・西井 開(2021)「アニメキャラクター事例を中心とした授業の学習効果」『アニメーション教育研究』Vol.17, No.2.https://www.jstage.jst.go.jp/article/jane/17/2/17_11/_pdf
■ キャラクターの心理的・社会的影響(日本子ども学会)
西岡知美氏の報告「キャラクターの心理的・社会的活用の可能性について」では、キャラクターが教育・臨床の現場で心理的な安心感を生み、主体的な関わりを促す存在になり得ることが指摘されています。子どもに限らず、大人にも効果があるとされています。
引用元:西岡 知美(2016)「キャラクターの心理的・社会的活用の可能性について」『子ども学研究』Vol.12.https://kodomogakkai.jp/pdf/12_nishioka.pdf
■ キャラクター教育と行動変容(南九州大学)
イギリスのジュビリーセンターで提唱されたキャラクター教育に関する日本語論文では、キャラクターを通じた社会的・道徳的学習が、子どもたちの主体的行動や倫理的判断を育てる効果があるとされています。教育手段としてキャラクターを活用する意義が具体的に分析されています。
引用元:松元 健二(2022)「キャラクター教育の特質と可能性」『南九州大学紀要』第9巻https://www.nankyudai.ac.jp/wp/wp-content/uploads/2022/04/9-09.pdf
私たちの技術とこだわり
弊社では、これらの知見を踏まえ、キャラクター造形に「意味」を与え、特に以下の点を重視しています。
プレイステーション等のコンシューマーゲーム開発で培った技術 人が“直感的に親しめる形”を設計する力。ゲーム産業の技術を活かし、自然な動作、滑らかな表情、見た目の魅力を設計。
3DCGによる360°対応造形 VR・AR環境で違和感なく動き、情報を伝えるための高品質な3Dモデリング。
教育・防災コンテンツへの応用実績 災害時の行動喚起、感染症対策の手順説明など、単なるデザインではなく、「伝える力」と「伝わる設計」で制作しています。
終わりに
キャラクターには、「情報の入口」を作る力があります。 私たちは、この作用を社会的に有用な分野、特に防災・医療・教育といった生命に関わる領域へ活かしたいと考えています。
研究の知見をふまえ、伝えるべきことを、より多くの人に、より深く届けるー。それが、白獅子のキャラクター制作に込めた想いです。
今後も、地域や企業、行政の皆様と協力し、親しみやすく伝わるキャラクターの力で、よりよい未来を共に描いていきたいと願っています。
何かご質問やご相談があれば、お気軽にお問い合わせください。
制作実績やサンプルもご案内可能です。
▶︎ お問い合わせはこちらから。 EN Harnessing Character Power for Education and Disaster Prevention: The Potential of 3D Characters to Transform "Informing" into "Understanding"
Snowlion Inc. creates 3DCG models of approachable characters for regions and companies, utilizing them in VR, AR, video, and other content. In addition to their own characters, including President Shira, they develop widely beloved characters such as "Ranii-chan" (Radio NIKKEI's official character), "Honohachi-chan" (Bizen Pottery Tourism Association's character), and "Daimyo Ieyasu-kun and Naotora-chan" (Hamamatsu City's characters) as navigators in video and VR content.
Characters are not merely "mascots" but play crucial roles in conveying information. Multiple academic studies have shown that characters not only create visual impressions but also enhance learning motivation, improve memory retention, and promote behavioral changes.
Academic Evidence of Characters' Educational Effects
Here are three representative research examples, all citing information from formally published papers and academic journals:
■ Effects of Character Utilization in Education (Japan Society for Educational Technology)
The study "Learning Effects of Lessons Centered on Anime Character Examples" demonstrates that utilizing characters improves learners' understanding and recall rates. The analysis particularly notes that characters help learners personalize educational content.
Source: Nakamura Yuta & Nishii Kai (2021) "Learning Effects of Lessons Centered on Anime Character Examples," Animation Education Research, Vol.17, No.2. https://www.jstage.jst.go.jp/article/jane/17/2/17_11/_pdf
■ Psychological and Social Influence of Characters (Japan Child Science Society)
Nishioka Tomomi's report "On the Possibilities of Psychological and Social Applications of Characters" indicates that characters can create psychological security in educational and clinical settings, encouraging proactive engagement. The effects apply not only to children but to adults as well.
Source: Nishioka Tomomi (2016) "On the Possibilities of Psychological and Social Applications of Characters," Child Science Research, Vol.12. https://kodomogakkai.jp/pdf/12_nishioka.pdf
■ Character Education and Behavioral Change (Minamikyushu University)
A Japanese paper on character education proposed by the UK's Jubilee Centre suggests that social and moral learning through characters effectively fosters children's proactive behavior and ethical judgment. The paper specifically analyzes the significance of utilizing characters as educational tools.
Source: Matsumoto Kenji (2022) "Characteristics and Possibilities of Character Education," Minamikyushu University Bulletin, Vol.9 https://www.nankyudai.ac.jp/wp/wp-content/uploads/2022/04/9-09.pdf
Our Technology and Commitment
Based on these insights, our company gives "meaning" to character design, emphasizing the following points:
Technology cultivated in consumer game development for PlayStation, etc. The ability to design forms that people "intuitively connect with." Utilizing game industry technology to create natural movements, smooth expressions, and visual appeal.
360° compatible design with 3DCG High-quality 3D modeling that moves naturally in VR/AR environments and effectively conveys information.
Proven applications in educational and disaster prevention content Created with more than just design in mind, focusing on "communication power" and "comprehensible design" for applications such as disaster response prompting and infection prevention procedure explanations.
In Conclusion
Characters have the power to create "entry points for information." We aim to apply this effect in socially beneficial fields, particularly in life-related areas such as disaster prevention, healthcare, and education.
Based on research findings, our goal is to deliver important messages to more people with greater depth. This is the vision behind Snowlion's character creation.
Moving forward, we hope to collaborate with regional entities, companies, and government agencies to create a better future through the power of approachable and effective characters.
If you have any questions or inquiries, please feel free to contact us. We can also provide information about our production achievements and samples.
Comments