災害教育は“体験”から―防災意識を高めるために必要なこと、「体験学習の導入」の提案
- 広報SC
- 2 日前
- 読了時間: 7分
▷ なぜ「体験」が重要なのか?
災害教育は知識を与えるだけでは不十分です。 多くの研究や現場の声が示すとおり、「知っている」ことと「行動できる」ことの間には大きな隔たりがあります。
講義や教科書による受動的な学びでは、緊急時に求められる判断力や行動力を身につけるには限界があります。 そこで注目されているのが手軽に活用できる「体験学習の導入」です。 特に体験学習の最先端として、VR(仮想現実)技術を活用した没入型体験が高く評価されています。
私たちは災害の再現や医療教育において、VRを通じた没入型体験による意識の変化から行動変容→習慣化を促す取り組みを行ってきました。
▷ データと実例で見る"体験型"の効果
実際に私たちが開発したVRコンテンツは、京都大学防災研究所、岡山大学病院、岡山市消防局との共同開発や研究など、複数の研究機関・自治体との協働によって展開されています。
特に注目すべきは、岡山大学×岡山市消防局との共同研究において、私たちの開発するVRコンテンツが実際に「行動変容」を促すことを科学的に実証したことです。
この成果は国土強靭化計画ジャパンレジリエンスアワード2024で評価され、VR技術を活用した災害教育の有効性が公的に認められました。
その他の実績として、高齢者向けの災害疑似体験VR、広島県、浜松市、また日本赤十字社、保険会社や電力会社はじめ、日本各地での自治体での防災教育、避難訓練イベントなどが挙げられます。
体験型VRによる防災教育に参加した方々からは、「避難経路を意識するようになった」「家族で話し合うきっかけになった」といった声も多く寄せられています。
▷ 白獅子の災害VRで何ができるか?
私たちが提供する災害VRは、以下のようなコンテンツ構成が可能です。
地震・津波・水害・土砂災害・火災などを再現したリアルなCGおよび実写映像
加齢や身体的ハンディを再現する高齢者視点VR体験
感染対策行動シミュレーション
災害後の避難体験
さらに、小学生から高齢者まで幅広い年齢層に対応し、教育機関・福祉施設・企業研修など、さまざまな現場に導入可能です。
▷ 「体験学習」の効果を最大化するために、VRにできること
コルブの学習サイクルとVR
教育心理学者デイヴィッド・コルブは、人が学ぶプロセスを以下の4段階からなる循環モデルとして示しました。
具体的経験(Concrete Experience, CE) - 実際の体験や経験
内省的観察(Reflective Observation, RO) - その経験を振り返り、観察する
抽象的概念化(Abstract Conceptualization, AC) - 経験から概念や理論を導き出す
能動的実験(Active Experimentation, AE) - 新しい概念を実際の場面で試してみる
VRの技術は、「具体的経験」フェーズを強力に支援します。 ユーザーは災害状況を没入体験することで、記憶の定着を促し、その後の座学や講義によって「なぜそう動いたか」「他にどう対応できたか」を考え直すことができます。
さらに、体験後に手に取る解説やマニュアル、グループ討議を取り入れることで、「体験→振り返り→理解→再挑戦」のサイクルを体験的学習に基づいて回すことが可能です。
▷ 災害体験VRと座学の組み合わせで効果向上
実際に弊社の取り組みは、VRを活用した体験+座学モデルの学習効果を裏付けており、VR体験を補足する座学と組み合わせた結果、「集中力と知識保持が有意に向上した」ことが確認されています。
これらの知見は、災害教育でこそ「体験→解説→再体験」という構造が効果的であることを実証していると考えられます。

▷ 私たちの提案:VRを「伝える学び」へと昇華
株式会社白獅子では、以下のような体験構成を重視しています。
体験:地震・水害・津波などをVRで没入体験
解説・グループ振り返り:講師やファシリテーターによる内容補完
反復・再挑戦:疑似体験の振り返りと共に防災対策の講習の復習
応用・習慣化:体験者による地域への防災呼びかけ、避難訓練の実施、家庭内での訓練シナリオへ展開等
単体のVR体験で終わらず、「学び」を深め、「繰り返し」を可能にすることで、意識の変化を根付かせ、行動へと結びつける設計です。 岡山大学×岡山市消防局との共同研究で実証された「行動変容」効果は、まさにこのような総合的なアプローチの成果となります。 ▷ コンテンツの紹介、お問い合わせは、こちらから 災害体験VR→https://www.snowlion.co.jp/xr
感染症対策VR→https://www.snowlion.co.jp/post/infectioncontrolxr
EN
Disaster Education Through "Experience" - What's Needed to Enhance Disaster Preparedness Awareness: A Proposal for "Introducing Experiential Learning"
▷ Why is "Experience" Important?
Disaster education is insufficient when it only provides knowledge. As many studies and field reports indicate, there is a significant gap between "knowing" and "being able to act." Passive learning through lectures and textbooks has limitations in developing the judgment and action capabilities required in emergency situations. This is where the easily applicable "introduction of experiential learning" is gaining attention. Particularly as the cutting edge of experiential learning, immersive experiences using VR (Virtual Reality) technology are highly evaluated. We have been working on promoting awareness change to behavioral transformation and habit formation through immersive VR experiences in disaster recreation and medical education.
▷ The Effectiveness of "Experiential" Learning Through Data and Examples
The VR content we have developed is actually being deployed through collaboration with multiple research institutions and local governments, including joint development and research with Kyoto University Disaster Prevention Research Institute, Okayama University Hospital, and Okayama City Fire Department. Particularly noteworthy is that in the joint research between Okayama University and Okayama City Fire Department, we scientifically demonstrated that our VR content actually promotes "behavioral change." This achievement was recognized at the National Resilience Japan Resilience Award 2024, and the effectiveness of disaster education using VR technology was officially acknowledged. Other achievements include disaster simulation VR for elderly people, disaster prevention education and evacuation drill events in local governments across Japan, including Hiroshima Prefecture, Hamamatsu City, as well as the Japanese Red Cross Society, insurance companies, and electric power companies. Participants in experiential VR disaster prevention education have provided feedback such as "I became more conscious of evacuation routes" and "It became an opportunity for family discussions."
▷ What Can Snowlion Inc.'s Disaster VR Do? The disaster VR we provide can offer the following content configurations:
Realistic CG and live-action footage recreating earthquakes, tsunamis, floods, landslides, fires, etc.
Elderly perspective VR experiences that simulate aging and physical disabilities
Infection control behavior simulation
Post-disaster evacuation experiences
Furthermore, it can accommodate a wide range of age groups from elementary school students to elderly people, and can be implemented in various settings including educational institutions, welfare facilities, and corporate training.
▷ What VR Can Do to Maximize the Effectiveness of "Experiential Learning" Kolb's Learning Cycle and VR Educational psychologist David Kolb presented the human learning process as a cyclical model consisting of the following four stages:
Concrete Experience (CE) - Actual experiences and encounters
Reflective Observation (RO) - Reflecting on and observing those experiences
Abstract Conceptualization (AC) - Deriving concepts and theories from experiences
Active Experimentation (AE) - Testing new concepts in actual situations
VR technology powerfully supports the "Concrete Experience" phase. Users can promote memory retention through immersive experiences of disaster situations, and subsequently reconsider "why they acted that way" and "how else they could have responded" through classroom learning and lectures. Furthermore, by incorporating explanations, manuals, and group discussions after the experience, it becomes possible to cycle through "experience → reflection → understanding → re-challenge" based on experiential learning.
▷ Enhanced Effectiveness Through Combining Disaster Experience VR and Classroom Learning Our company's initiatives actually support the learning effectiveness of the experience + classroom model using VR, and it has been confirmed that "concentration and knowledge retention significantly improved" when combined with classroom learning that supplements VR experience. These findings are believed to demonstrate that the structure of "experience → explanation → re-experience" is particularly effective in disaster education. VR-based exercises at Okayama University School of Health Sciences
▷ Our Proposal: Elevating VR to "Communicative Learning" Snowlion Inc. emphasizes the following experiential structure:
Experience: Immersive VR experience of earthquakes, floods, tsunamis, etc.
Explanation and Group Reflection: Content supplementation by instructors and facilitators
Repetition and Re-challenge: Review of disaster prevention measures along with reflection on simulated experiences
Application and Habit Formation: Expansion to disaster prevention advocacy by participants in their communities, implementation of evacuation drills, development of training scenarios within households, etc.
Rather than ending with standalone VR experiences, this design deepens "learning" and enables "repetition" to establish awareness changes and connect them to action. The "behavioral change" effects demonstrated in the joint research between Okayama University and Okayama City Fire Department are precisely the results of such a comprehensive approach.
▷ For Content Introduction and Inquiries, Please Contact Us Here
Disaster Experience VR → https://www.snowlion.co.jp/xr
Infection Control VR → https://www.snowlion.co.jp/post/infectioncontrolxr
Comments